Ny energi till föreningslivet i Piteå/Luleå! Volontärbyrån startar nytt lokalkontor

Volontärbyrån drar nu på allvar igång sin verksamhet i regionen Piteå/Luleå. Genom lokalkontoret i Piteå/Luleå är målet att det ska bli enklare att engagera sig ideellt i föreningslivet, speciellt för de som idag inte är ideellt aktiva.

På  www.volontarbyran.org annonserar ideella organisationer efter volontärer och besökare söker ideella uppdrag utefter intresse och vart de bor.
– Som ideell organisation är det du som annonserar efter volontärer utefter vilket behov din förening har. För många människor som funderar på att engagera sig ideellt är det svårt att veta vart och till vem man ska vända sig till i en förening för att få hjälpa till med det man vill och kan. Volontärbyråns volontärförmedling hjälper till att göra det enklare, säger Henrik Brundin, ansvarig för Volontärbyrån Piteå/Luleå.

På Volontärbyrån lägger föreningar ut olika typer av ideella uppdrag. Vissa  sträcker sig under flera månader, andra är engångsuppdrag och det finns också uppdrag på distans. Förhoppningen är att föreningslivet ska upptäcka Volontärbyrån som ett sätt hitta fler aktiva och på så sätt kunna genomföra sin verksamhet.
– Vi sätter den som engagerar sig ideellt i fokus. Människor som engagerar sig ideellt mår bra. Det visar undersökningar som Volontärbyrån har gjort i snart 10 års tid. Ideellt aktiva känner att de behövs, de får ge av sin kunskap, sin tid, och på köpet har de roligt och får nya kontakter. Det är självklart att vi vill ge fler den möjligheten, säger Henrik Brundin.

Om samarbetet
Volontärbyrån i Piteå/Luleå-regionen finansieras av Svenska kyrkan under 2012-2013.
Svenska kyrkan önskar en ökad samverkan mellan församlingar och andra ideella organisationer i regionen. Målet med Volontärbyrån i Piteå/Luleå är att göra det enkelt för den som vill engagera sig att hitta ideella uppdrag.

Henrik Brundin, henrik.brundin@volontarbyran.org, 070-26 366 75