Regeringen tog emot löfte om 200 000 volontärtimmar från svenska folket

Vår vilja att hjälpa till i samhället är stor, men det behövs samtidigt en infrastruktur för att hjälpa fler att hjälpa. Tidigare i höst fick ett upprop från Volontärbyrån svenska folket att lova regeringen att lägga över 200 000 volontärtimmar i den ideella sektorn till ett värde av 53 miljoner kronor i utbyte mot att regeringen satsar på infrastrukturen.

Vid ett möte tidigare i veckan mottog ansvarig minister Nyamko Sabuni en check med löftet från Amelie Silfverstolpe grundare av Volontärbyrån.

– Genom att ta emot checken på 200 000 timmar från svenska folket visar regeringen att man värdesätter det ideella engagemanget, kommenterar Amelie Silfverstolpe.

Hon fortsätter:
– Det är ett tecken på att regeringen kommer arbeta aktivt för att stärka den infrastruktur som behövs för att underlätta medborgarnas engagemang och därmed också stärka demokratin, och vi ser fram emot fortsatta samtal och konkreta förslag från regeringens sida.

Kort om Volontärlöftet
Med den sociala mediekampanjen ”Volontärlöftet” ville Volontärbyrån få svenska folket att lova att volontera 200 000 timmar i samhället det närmaste året, om regeringen finansierar den digitala infrastrukturen som underlättar engagemanget med 5 miljoner kronor per år. Tre veckor efter att kampanjen dragit igång uppnådde kampanjen sitt mål och passerade 200 000 volontärtimmar. Läs mer på http://www.volontarloftet.org

Kontakt
Amelie Silfverstolpe, Volontärbyråns grundare, 0708-345645, amelie.silfverstolpe@volontarbyran.org

På bilden syns Volontärbyråns grundare Amelie Silfverstolpe, Forums Generalsekreterare Göran Pettersson och ansvarig minister Nyamko Sabuni.  Volontärbyrån är en del av Forum.