Joel Alme gör musiken till reklamen för nya Volvo V60

Snart är det världspremiär för Volvos reklam för nya Volvo V60, där bland andra svenske Hollywoodstjärnan Joel Kinnaman medverkar.

Men redan nu släpps musiken till reklamen – gjord av en annan Joel. Till reklamfilmen hörs nämligen en nyinspelad version av låten ”If you got somebody waiting”, skriven och framförd av Göteborgsfödde artisten Joel Alme.

Låten släpptes ursprungligen för albumet ”Waiting for the bells” från 2010. I den nya versionen, speciellt framtagen för Volvos reklamfilm, är den en mer avskalad, akustisk version av originalet.

- Jag skrev låten för att jag var så trött på alla som romantiserade omöjlig kärlek. Det finns inget tryggare än att veta att det finns någon annan som bryr sig om dig. Man behöver andra människor som betyder något och man behöver tillhöra något, säger Joel Alme om låten ”If you got somebody waiting.”

Låten släpps redan idag, fredag, på Spotify och går att lyssna på genom denna länk: http://open.spotify.com/album/5uWFOecgR9EemJewIas0oW

Låten framförs i flera versioner, akustisk och med sång, i kampanjen som består av en serie känslosamma kortfilmer där verkliga familjer medverkar i personliga situationer.

- Med kampanjen vill vi säga att oavsett vem du är och vem du valt att leva ditt liv med, så skyddar Volvo det som är viktigt för dig. Vi tycker att Joel Almes känslosamma låt passar väldigt bra in och vi är mycket glada över samarbetet, säger Per Carleö, marknadsdirektör på Volvo Car Sverige.

Bland de medverkande i kampanjen märks flera kända ansikten, inte minst svenske Hollywoodstjärnan Joel Kinnaman med frun Cleo. Dessutom journalisten Amie Bramme Sey med sambo och barn, samt tvillingsystrarna Elizabeth och Victoria Lejonhjärta.

Under åren har Volvo Cars samarbetat med en mängd framstående, svenska artister, som specialskrivit eller gjort nytolkningar av låtar till Volvos reklamfilmer. Bland de mest uppmärksammade är Zlatan Ibrahimovics tolkning av svenska nationalsången, Amanda Bergmans version av klassikern ”Vintersaga” och Aviciis innovativa version av ”Feeling good”.

Inför årets nationaldag släppte Volvo Cars därför spellistan ”MadeBySweden” på Spotify, innehållande alla 15 låtar som använts i reklamen sedan 2013.

Spellistan på Spotify går att nå genom dessa länkar och där finns även Joel Almes låt ”If you got somebody waiting”:

Spellistelänk:

Inbäddningskod:
https://open.spotify.com/embed/user/volvopersonbilarsverige/playlist/2RzUhDYyUlP2SGx9vjSEoM" width="300" height="380" frameborder="0" allowtransparency="true" allow="encrypted-media">

- Musik har länge varit en viktig hörnsten för oss. Genom att samla alla låtar i en spellista vill vi hylla alla de samarbeten vi haft under åren, med både nya som etablerade artister. Musik adderar energi och kreativitet till våra kampanjer. Mycket glädjande är också att musiken får sitt eget liv, att vi är med och bidrar till att Musiksverige får nya stjärnor och musik som spelas långt efter det att våra kampanjer avslutats, säger Per Carleö.

Kampanjen har premiär på lördag den 9 juni klockan cirka 19:15 på TV4. Alla filmer kommer att finnas i Volvo Cars sociala kanaler.

www.facebook.com/volvocarsverige
www.twitter.com/Volvocarsverige
www.instagram.com/volvocarsverige
www.youtube.com/VolvoCarsSweden

Mer fakta: Senaste åren har flera svenska kända ansikten förekommit i Volvos reklamfilmer med benämningen ”Made by Sweden”. Förutom de uppmärksammade filmerna med Zlatan Ibrahimovic har artister som Robyn och den musikalske innovatören Avicii varit med, samt idrottspersonligheter som Emma Green och Börje Salming. Denna gång är det flera kända, svenska personer som är med i serien av korta filmer, som visas på TV och i sociala medier över hela Europa.

Foto Joel Alme: Anna Ledin Wirén

Beskrivningar och fakta i det här pressmaterialet gäller Volvo Car Groups internationella modellutbud. De alternativ som beskrivs kan vara tillvalsutrustning. Utförandet kan variera från land till land och kan ändras utan föregående meddelande.

Du kan läsa den här pressreleasen online på

MEDIAKONTAKT

Katarina Adamson

PR- och kommunikationsdirektör
Volvo Car Sverige AB

Telefon: +46313259245
Mobiltelefon: +46729707168
katarina.adamson@volvocars.com

• Musik

• v60
  • livsstil vps

Volvo Car Group 2017

Räkenskapsåret 2017 redovisade Volvo Car Group en rörelsevinst på 14 061 Mkr (11 014 Mkr 2016). Omsättningen under perioden uppgick till 210 912 Mkr (180 902 Mkr). För helåret 2017 ökade den globala försäljningen till den nya rekordnivån på 571 577 bilar, en ökning på 7,0 procent jämfört med 2016. Resultaten understryker vilken omfattande förvandling som Volvo Cars ekonomi och verksamhet har genomgått de senaste åren och ger även företaget en bra position för nästa tillväxtfas.

Volvo har tillverkat bilar sedan 1927. I dag är Volvo Cars ett av de mest välkända och ansedda bilmärkena i världen med en försäljning på 571 577 bilar i över 100 länder 2017. Volvo Cars ägs sedan 2010 av kinesiska Zhejiang Geely Holding (Geely Holding). Volvo Cars utgjorde en del av svenska AB Volvo fram till 1999 då företaget köptes av amerikanska Ford Motor Company. 2010 köptes Volvo Cars av Geely Holding.