Snökaos i England: 100 LAND ROVER RYCKER UT OCH RÄDDAR NÖDSTÄLLDA

Det råder extrema väderförhållande i centrala och nordvästra England idag med snökaos och hårda vindar. Och det hårda vädret väntas pågå de närmaste dagarna. Polis och räddningstjänst är hårt belastade och hinner inte ta hand om alla olyckor, avkörningar och männskor som sitter fast i sina bilar. På begäran från myndigheterna sätter Land Rover nu in över 100 bilar av typen Discovery3, Range Rover, Defender och Freelander som finns standby 24 timmar om dygnet för att assistera polisen och räddningstjänsten. Uppdraget är i första hand att ta sig fram till de nödställda som sitter fast efter vägarna och köra de hem eller att försöka bogsera loss bilar som fastnat. Men det kan även handla om akut sjuktransport när ambulanserna inte kommer fram. Bilarna som används kommer i första hand från de 10 Land Rover Experience Centre som finns i England där man bedriver förarutbildning för Land Rover ägare. Bilarna körs av lärarna från Experience Centre. Den avancerade 4-hjulsdrivningsteknologin i dagens Land Rover med Terrain Response, ett särskilt program för körning på snö och luftfjädring för markfrigång upp till 31 centimeter (Discovery3) gör att bilarna tar sig fram under dessa extrema förhållanden. Bildtext: Det råder snökaos i centrala England och polis och räddningstjänst har begärt hjälp för att rädda nödställda. Land Rover ställer 100 bilar av typen Discovery3 till förfogande, som alla har 4-hjulsdriftsystemet Terrain Response med ett speciellt program för framkomlighet i snö. För ev. frågor kontakta: Hans Rubenstein, Land Rover Sverige, 031-325 1907 2007-02-08, Informationsavdelningen Volvo Personbilar Sverige AB, Björn Cederström, 031-325 25 21