Volvo är den mest önskade julklappen

Den mest önskade julklappen är en Volvo. Inte bara sett till bilbranschen utan också sett totalt bland 15 utvalda branscher och nominerade varumärken. Det visar en undersökning gjord på uppdrag av Sveriges Annonsörer.

-Det är verkligen glädjande nyheter. Vi har konsekvent arbetat för att Volvo ska vara det självklara valet bilvalet för svenskarna. Med devisen ”Made By Sweden” vill vi visa Volvo-bilar är skapade för våra svenska förhållanden. Dessutom är de designade, utvecklade och tillverkade i Sverige, säger Per Carleö, marknadskommunikationschef på Volvo Car Sverige.

Intresseorganisationen Sveriges Annonsörer mäter två gånger per år vilka varumärken som svenska folket föredrar. Nu inför julen ställdes frågan: ”Från vilket varumärke/företag skulle du helst vilja få en julklapp”? De svarande fick tycka till om 15 branscher ett antal nominerade varumärken i varje bransch. Och Volvo blev alltså totalsegrare i bilbranschen och hade dessutom högst preferens av samtliga varumärken i alla branscherna.

-Jag tror att en del av framgången ligger i att vi lyckat balansera rationella delar som funktion, kvalitet, miljö och säkerhet och samtidigt väcka både befintliga och nya kunders känslor för oss, säger Per Carleö.

Läs mer om undersökningen på http://news.cision.com/se/sveriges-annonsorer/r/svenskarna-har-sagt-sitt--julklappen-ska-komma-fran-volvo-eller-mq,c9691509

MEDIAKONTAKTER
Bjarne Darwall

Presschef, PR&Informationschef