Volvo Car Sverige är halvårets storsegrare

Volvo Car Sverige är halvårets storsegrare på den kraftigt ökande svenska bilmarknaden. Marknadsandelen ligger runt 20 procent. Volvo V70/XC70 behåller guldplatsen för juni månad. Volvo XC60 tar bronsplatsen.

-Vi har verkligen haft ett fantastiskt halvår med bra drag på såväl privat- som företagsmarknaden. På en marknad som fortsatt öka stort jämfört med förra året behåller vi vår andel. Det är bra. Svenskarna visar verkligen att Volvo är deras märke, säger Jessica Span, Försäljningsdirektör på Volvo Car Sverige.

I dag presenterade branschorganisationen Bil Sweden juni månads registreringssiffror för den svenska bilmarknaden. Och det har som nämnts varit ett mycket hett halvår när det gäller bilförsäljning. Volvo Car Sverige med sin 15,5 procentiga ökning för juni ökar dessutom mer än marknaden som helhet.

På överlägsen guldplats finns Volvo V70 och XC70 med 2478 registreringar i juni. På bronsplatsen finns Volvo XC60 med 1540 registreringar. Volvo S60 och V60 är fyra med 1452 registreringar. Och på sjätteplatsen ligger Volvo V40 med 756 registreringar.

-I veckan startade vi vår stora sommarkampanj ”Sommarsaga” för Volvo V70 och XC70 Classic. Nu hoppas vi så klart att den ska ge ytterligare drag åt dessa båda svenskfavoriter. Den som köper en Classicversion får oerhört mycket bil för pengarna, säger Jessica Span.

Framtiden ser också lovande ut med välfyllda orderböcker och många leveranser som väntar efter sommaren. Nykomlingen Volvo V60 Cross Country har fått mycket fina recensioner av pressen. Bilen får sin egen öppet-helg hos Volvohandlarna i augusti. Och nya Volvo XC90 fortsätter att imponera i de jämförelsetester media presenterar.

-Nu laddar vi batterierna inför hösten för att fortsatt hålla vår ledarplats och bibehålla vår 20 procentiga marknadsandel även för helåret, säger Jessica Span.

• bilmarknad
  • volvo