Volvo Car Sverige toppar i rekordmånaden juni

Juni 2018 kommer att gå till historien som en rekordmånad för svensk bilmarknad. Totalt registrerades 66 244 bilar varav 14 695 var Volvobilar. Det ger marknadsledaren Volvo Car Sverige en marknadsandel på 22,2 procent. I topp ligger Volvo S60/V60, tvåa är Volvo S90/V90 och trea är Volvo XC60.

- Vi har haft ett bra första halvår. Det är verkligen fantastiska siffror som vi ser enskilt för juni månad och som vi så klart är stolta över. Men man måste också förstå att vad vi ser delvis också är effekten av att det nya skattesystemet Bonus Malus trädde kraft 1 juli, säger Jessica Span, försäljningsdirektör på Volvo Car Sverige.

I dag presenterade branschorganisationen Bil Sweden juni månads registreringssiffror. Och det är i allra högsta grad en rekordmånad med siffror långt utöver en vanlig månad, även om den svenska bilmarknaden har varit het hela året.

För Volvo Car Sveriges del är resultatet jämfört med juni förra året 23,64 procent högre. På förstaplatsen återfinns Volvo S60/V60 med 4545 registreringar. Siffran inbegriper både Classic-versionen som är i sin absoluta slutspurt och nya Volvo V60. På andraplatsen ligger Volvo S90/V90 med 4250 registreringar.

- Nya Volvo V60 börjar ta för sig, det är roligt. Det är ju på många sätt den verkliga ersättaren för Volvo V70 och har alla förutsättningar att bli kundernas första val framöver, säger Jessica Span.

På tredjeplatsen ligger Volvo XC60 med 3101 registrerade bilar. Med på tio-i-topp finns också på en niondeplats Volvo V40 med 1495 registreringar. Under juni registrerades också 734 Volvo XC40 och 568 Volvo XC90.

- Nu är det snart semestertider i Sverige. Det ger oss chans att ladda inför hösten där vi troligen får se en annan sorts marknad. Men vi har ett produktprogram som jag är stolt över och med många spännande nyheter att se fram emot, säger Jessica Span.

• s90
  • v40 cross country
  • v40
  • xc90
  • new xc40
  • försäljningssiffror
  • v90 cross country
  • new v60
  • new xc60
  • v90

Volvo Car Group 2017

Räkenskapsåret 2017 redovisade Volvo Car Group en rörelsevinst på 14 061 Mkr (11 014 Mkr 2016). Omsättningen under perioden uppgick till 210 912 Mkr (180 902 Mkr). För helåret 2017 ökade den globala försäljningen till den nya rekordnivån på 571 577 bilar, en ökning på 7,0 procent jämfört med 2016. Resultaten understryker vilken omfattande förvandling som Volvo Cars ekonomi och verksamhet har genomgått de senaste åren och ger även företaget en bra position för nästa tillväxtfas.

Om Volvo Car Group

Volvo har tillverkat bilar sedan 1927. I dag är Volvo Cars ett av de mest välkända och ansedda bilmärkena i världen med en försäljning på 571 577 bilar i över 100 länder 2017. Volvo Cars ägs sedan 2010 av kinesiska Zhejiang Geely Holding (Geely Holding). Volvo Cars utgjorde en del av svenska AB Volvo fram till 1999 då företaget köptes av amerikanska Ford Motor Company. 2010 köptes Volvo Cars av Geely Holding.