Volvo Cars fortsätter längs en välbekant väg med Volvo V90 Cross Country

Volvo Cars viktiga roll när det gäller att definiera det äventyrliga Cross Country-segmentet är ett välkänt faktum. Med den kommande presentationen av nya V90 Cross Country kommer den svenska biltillverkaren att befästa sin ledande roll inom det här området. Som premiummarknadens starkaste och mest bekväma äventyrsbil blir den nya modellen ett perfekt tillskott till 90-serien.

– För många människor har Cross Country blivit själva sinnebilden för en Volvo-bil. Den var ett vinnande koncept redan från start – perfekt för Sveriges hårda klimat och svåra vägförhållanden, säger Håkan Samuelsson, VD och koncernchef för Volvo Car Group.

Den första Cross Country-kombin, som skapades 1996, förenade funktionsmässig flexibilitet med robusthet och hög kapacitet. Idag, 20 år senare, är Cross Country-bilarna ett välbekant inslag på premiummarknaden och erbjuder en kraftfull men samtidigt bekväm körupplevelse.

Extrem klimatkapacitet

Cross Country-modellerna är byggda för att klara det extrema skandinaviska klimatet och alla typer av vägförhållanden, allt från leriga spår och knädjup snö till långa motorvägssträckor. Tack vare den höga markfrigången, dragkraften och den dynamiska fyrhjulsdriften är XC-bilarna populära bland häst- och båtägare och har befäst sin ställning som en av premiumsegmentets hörnstenar och ett riktigt allvädersalternativ till SUV:en.

– Redan från början var vi väldigt måna om att Cross Country-konceptet inte bara skulle vara en övning i robust design. Vi ställde höga krav i fråga om användbarhet, och allteftersom konceptet har utvecklats har vi lagt till de komfortelement och smarta lösningar som Volvoförare numera förväntar sig, säger Peter Mertens, Senior Vice President för Research & Development på Volvo Car Group.

Nya efterlängtade V90 Cross Country kommer att presenteras i mitten av september.

Till redaktörer:

Första generationen 1997–2000

Volvos första Cross Country-modell, V70 XC, skapades som ett kraftfullt alternativ till SUV:ar och framhjulsdrivna bilar och ökade i popularitet i takt med att de traditionella SUV:arna successivt omvandlades till stadsjeepar. Cross Country var ett nytt, äventyrsinriktat inslag på bilmarknaden som kombinerade kapacitet, funktionalitet och komfort på ett mycket effektivt sätt. V70 XC var en omedelbar succé, särskilt på den nordamerikanska marknaden.

Andra generationen, 2000–2007

År 2000 lanserades andra generationens V70 XC med en mycket djärvare styling och högre markfrigång.

När Volvos första SUV, XC90, kom 2002 fick V70 XC en nyare, mer modern fyrhjulsdrift och bytte namn till XC70 för att tydliggöra släktskapet med storebrodern.

Tredje generationen, 2007–2016

2007 gjorde tredje generationen Volvo Cross Country entré med ännu mer lyx och elegans. XC70 har fortsatt att vara en favorit bland de nordamerikanska bilförarna; nästan hälften av den totala tillverkade volymen säljs på denna marknad.

2014 rönte XC70 uppmärksamhet världen över som Zlatan Ibrahimovics bil tack vare en reklamfilm för Volvo Cars där den svenska fotbollsspelaren medverkade. Genomslaget var så stort att försäljningen av modellen ökade markant under de sista tillverkningsåren.

Volvo Car Group 2015

Räkenskapsåret 2015 redovisade Volvo Car Group en rörelsevinst på 6 620 Mkr (2 128 Mkr 2014). Omsättningen under perioden uppgick till 164 043 Mkr (137 590 Mkr). För helåret 2015 ökade den globala försäljningen till den nya rekordnivån på 503 127 bilar, en ökning på 8 procent jämfört med 2014. Rekordförsäljningen och rörelsevinsten visar att Volvo Car Group kan fortsätta investera i sin globala förändringsplan.

Volvo grundades 1927. I dag är Volvo Cars ett av de mest välkända och ansedda bilmärkena i världen med en försäljning på 503 127 bilar i över 100 länder 2015. Volvo Cars ägs sedan 2010 av kinesiska Zhejiang Geely Holding (Geely Holding). Volvo Cars utgjorde en del av svenska AB Volvo fram till 1999 då företaget köptes av amerikanska Ford Motor Company. 2010 köptes Volvo Cars av Geely Holding.

I december 2015 hade Volvo Cars nästan 29 000 anställda världen över. Volvo Cars huvudkontor, produktutvecklings-, marknadsförings- och administrationsavdelningar finns i huvudsak i Göteborg. Volvo Cars kinesiska huvudkontor ligger i Shanghai. Företagets huvudsakliga bilfabriker finns i Göteborg, Gent (Belgien) och Chengdu och Daqing (Kina), medan motorerna tillverkas i Skövde och Zhangjiakou (Kina) och karosskomponenter i Olofström.