Volvo Cars S60 och V60 Dynamic Edition kompletterar körglädje med design

Volvo Cars börjar snart tillverka en specialmodell av S60, Volvos fyradörrars premiumsedan i mellanstorlek, och V60, Volvos stilfulla femdörrars kombi. Bilarna har flera uppdaterade designdetaljer både in- och utvändigt som ger extra dynamik.

Volvo S60 och V60 erbjuder en unik mix av körglädje samt den komfort och säkerhet som bara Volvo kan leverera.

– S60 och V60 är utvecklade för att ge en optimal körupplevelse. Vårt fokus för modellår 2017 Dynamic Edition är att vidareutveckla den vinnande konceptbilen med en kombination av nya designegenskaper, säger Björn Annwall, Senior Vice President, Marketing, Sales and Customer Service, Volvo Car Group.

Interiören i S60 och V60 Dynamic Edition består av sportlädersäten i off black eller en mjuk beige ton, som kompletteras med ett svart innertak. Ratten, som nu kan beställas med uppvärmning, har en kontrasterande design och ger en snygg interiör samt en lyxig känsla. Och växelspaksdamasken har även den en kontrasterande söm. Två dekorlister kommer att erbjudas: Milled Aluminium som standard och Piano Black som tillval.

När det kommer till exteriören kommer det att finnas flera nya färger, däribland Mussel Blue och Luminous Sand som nyligen setts på nya Volvo S90, V90 och XC90. S60 och V60 Dynamic Edition kommer att erbjudas med två nya fälgar, 17-tums Diamond cut Rodinia eller 18-tums Tucan, som ger bilen en dynamisk design och känsla.Vid introduktionen i Sverige kommer först 18-tumsfälgarna. 17-tumsfälgarna kommer senare.

På samma sätt som de nya svartblanka fälgarna har Dynamic Edition-modellerna flera svarta högglansiga detaljer, såsom inlägg i stötfångaren fram och bak, och i grillen, som är förstärkt med vågräta kromlister. Edition-modellerna kommer dessutom med integrerade avgasrör, infällbara sidospeglar och parkeringshjälp (bak) som standard.

Fotnot: Det blir möjligt att bygga Volvo S60 och V60 Dynamic Edition på http://byggdinvolvo.volvocars.se/ med start från vecka 13.

• v60
  • s60
  • volvo personbilar sverige aktiebolag

Volvo Car Group 2015

Räkenskapsåret 2015 redovisade Volvo Car Group en rörelsevinst på 6 620 Mkr (2 128 Mkr 2014). Omsättningen under perioden uppgick till 164 043 Mkr (137 590 Mkr). 2015 ökade den globala försäljningen till den nya rekordnivån på 503 127 bilar, vilket motsvarar en ökning på 8 procent jämfört med 2014. Rekordförsäljningen och rörelsevinsten visar att Volvo Car Group kan fortsätta investera i sin globala förändringsplan.

Volvo grundades 1927. I dag är Volvo Cars ett av de mest välkända och ansedda bilmärkena i världen med en försäljning på 503 127 bilar i över 100 länder 2015. Volvo Cars ägs sedan 2010 av kinesiska Zhejiang Geely Holding (Geely Holding). Volvo Cars utgjorde en del av svenska AB Volvo fram till 1999 då företaget köptes av amerikanska Ford Motor Company. 2010 köptes Volvo Cars av Geely Holding.

I december 2015 hade Volvo Cars nästan 29 000 anställda världen över. Volvo Cars huvudkontor, produktutvecklings-, marknadsförings- och administrationsavdelningar finns i huvudsak i Göteborg. Volvo Cars kinesiska huvudkontor ligger i Shanghai. Företagets huvudsakliga bilfabriker finns i Göteborg, Gent (Belgien) och Chengdu och Daqing (Kina), medan motorerna tillverkas i Skövde och Zhangjiakou (Kina) och karosskomponenter i Olofström.