Volvo Cars utökar utbudet med fyrcylindrigt och AWD

Volvo S60, V60 och XC60 utökas med ytterligare varsin version. Alla tre modellerna kan nu utrustas med den fyrcylindriga bensindrivna högprestandamotorn T6 i kombination med fyrhjulsdrift, AWD. Denna höstnyhet innebär att utbudet av Volvos prisbelönta Drive E-motorer breddas ytterligare.

Volvo Cars har skördat stora framgångar med sin egenproducerade fyrcylindriga Drive-E drivlina sedan introduktionen 2013. I dag är alla motorer i Volvos bilar ”Made by Skövde”. Kännetecknande för samtliga motorer i Drive-E familjen är att de kombinerar bränsle-effektivitet med mycket god prestanda och körbarhet.

Och nu under hösten utökas alltså utbudet med Volvo S60, V60 och XC60 som får den fyrcylindriga T6-motorn i kombination med fyrhjulsdrift, AWD, och automatväxellåda. T6-motorn har en effekt på 306 hästkrafter och ett vridmoment på 400 Nm i samtliga tre modeller.

Tidigare har Volvo V40 Cross Country lanserats med de fyrcylindriga T4, och T5-motorerna i kombination med fyrhjulsdrift.

- Det känns bra för oss att vi kan addera dessa tre nya versioner till vårt modellutbud. Många av våra kunder i dag väljer en fyrhjulsdriven bil, och nu kan vi erbjuda ytterligare alternativ, säger Jessica Span, försäljningsdirektör på Volvo Car Sverige.

Volvo XC60 T6 AWD, modellen erbjuds för övrigt för första gången med en T6-motor, har en bränsleförbrukning vid blandad körning på 7,7 liter per 100 kilometer. CO2-utsäppet ligger på 179 gram per kilometer. Bilen gör 0-100 på 6,9 sekunder.

Volvo V60 T6 AWD har en bränsleförbrukning vid blandad körning på 7.0 liter per 100 kilometer. CO2-utsläppet är 153 gram per kilometer. Detta kan jämföras med den framhjulsdrivna versionen där förbrukningen är 6,7 liter per 100 kilometer och CO2-utsläppet 157 gram per kilometer. Volvo V60 T6 AWD gör 0-100 på 6 sekunder.

Volvo S60 T6 AWD drar 6,9 liter per 100 kilometer vid blandad körning. CO2-utsläppet är 161 gram per 100 kilometer. Som en jämförelse kan nämnas att Volvo S60 T6 med framhjulsdrift drar 6,4 liter per 100 kilometer vid blandad körning och har ett CO2-utsläpp på 149 gram per kilometer. En Volvo S60 T6 AWD gör 0-100 på 5,9 sekunder.

Orderböckerna för dessa tre modeller öppnas i morgon, torsdag. Produktionsstart blir något senare, vecka 46.

Till redaktören:

Volvo Cars earns 2015 Engine of the Year Award for T6 Drive-E powertrain

Read more about Drive-E

-------------------------------

Volvo Car Group 2014

Räkenskapsåret 2014 redovisade Volvo Car Group en rörelsevinst på 2 252 Mkr (1 919 Mkr 2013). Omsättningen under perioden uppgick till 129 959 Mkr (122 245 Mkr). För helåret 2014 ökade den globala försäljningen till den nya rekordnivån på 465 866 bilar, vilket motsvarar en ökning på 8,9 procent jämfört med 2013. Rekordförsäljningen och rörelsevinsten visar att Volvo Car Group kan fortsätta investera i sin globala förändringsplan.

Volvo grundades 1927. I dag är Volvo Cars ett av de mest välkända och ansedda bilmärkena i världen med en försäljning på 465 866 bilar i över 100 länder 2014. Volvo Cars ägs sedan 2010 av kinesiska Zhejiang Geely Holding (Geely Holding). Volvo Cars utgjorde en del av svenska AB Volvo fram till 1999 då företaget köptes av amerikanska Ford Motor Company. 2010 köptes Volvo Cars av Geely Holding.

I december 2014 hade Volvo Cars över 26 000 anställda världen över. Volvo Cars huvudkontor och produktutvecklings-, marknadsförings- och administrationsavdelningar finns i huvudsak i Göteborg. Volvo Cars kinesiska huvudkontor ligger i Shanghai. Företagets huvudsakliga bilfabriker finns i Göteborg, Gent (Belgien) och Chengdu (Kina), medan motorerna tillverkas i Skövde och Zhangjiakou (Kina) samt karosskomponenter i Olofström.

Beskrivningar och fakta i detta pressmaterial avser Volvo Car Sverige AB:s nationella modellurval. Den utrustning som anges kan vara extrautrustning. Fordonsspecifikationerna kan skilja sig åt mellan olika länder och kan ändras utan föregående varning.

• s60
  • v40 cross country