Volvo Personvagnar breddar sitt erbjudande av bioetanoldrivna Flexifuelbilar

Volvo Personvagnar lanserar sina Flexifuelbilar för förnybar bioetanol på flera europeiska marknader under hösten. Även modellprogrammet utökas och Volvos nya C30 kommer erbjudas med miljöanpassad flexifuelmotor. Åtta nya marknader - Intresset för etanol som fordonsbränsle växer i Europa, säger Gerry Keaney, marknadsdirektör på Volvo Personvagnar AB. Därför breddar vi nu vårt erbjudande med fler modeller till totalt nio marknader. Först ut med Volvos Flexifuelbilar utanför Sveriges gränser blir Storbritannien, Irland, Frankrike, Spanien, Holland, Belgien, Schweiz och Norge. - Det är positivt att marknaden tar fart och att politiska initiativ kommer till stånd, fortsätter Keaney. Frankrike har annonserat att landet ska bygga 500 tankställen för E85 (85 procent förnybar etanol och 15 procent bensin) under 2007. Bränslet ska produceras lokalt från jordbruksprodukter. Det finns i dag 23 fabriker för etanol i Europa och den siffran förväntas stiga till drygt 60 under 2008. Totalt tillverkas ca 1,8 miljoner liter etanol per år i EU, främst från sockerbetor och säd. Kapaciten beräknas att tredubblas till 2008. Utökat modellprogram Tre av Volvos nio bilmodeller; C30, S40 och V50, erbjuds nu i miljöanpassat Flexifuelutförande. Motorn är en fyrcylindrig sugmotor med 125 hk. Bioetanol och bensin tankas i samma tank (55 liter). Bränsleslangar, ventiler och packningar har anpassats för att klara etanolens mer korrosiva egenskaper. Insprutningsventilerna är förstärkta och större då mer bränsle sprutas in i motorn eftersom energiinnehållet är lägre i E85 än i bensin. Dessutom är mjukvaran uppdaterad för etanoldrift. Motorstyrsystemet räknar ut vilken bränsleblandning som finns i tanken och anpassar automatiskt insprutning och tändning därefter. Volvo Personvagnars försäljningsprognos för Flexifuel-programmet under 2007 är 7000 bilar. De flesta kommer säljas i Sverige. Miljöfördelar Etanol är helt förnybart och kan i princip tillverkas från vilken biomassa som helst, till exempel majs, vete, sockerrör och cellulosa. Körs bilen på E85, vilket är det bränsle som finns tillgängligt i pumparna, är utsläppen av fossil växthusdrivande koldioxid upp till 80 procent lägre jämfört om bilen tankats med endast bensin. - Ett förnybart bränsle kommer inte ensamt kunna ersätta dagens fossila bränslen och framtidens bränslepalett kommer troligen vara betydligt bredare. Många olika bränslen och tekniker kommer därför utvecklas parallellt. Etanol minskar beroendet av fossila bränslen och Volvos Flexifuelprogram är därför ett viktigt bidrag i vår hållbarhetsstrategi, avslutar Gerry Keaney. Teknisk specifikation: Motor: Fyrcylindrig bensin/E85-motor Växellåda: Femstegad manuell Max effekt: 92 kW (125 hk) Max vridmoment: 165 Nm vid 4000 varv Acceleration 0-100 km/h: 10,8 (C30), 10,9 sek (S40), 11,0 (V50) Toppfart: 200 km/h Bränsleförbrukning liter/100 km (bensindrift): 7,3 (C30), 7,4 (S40), 7,4 (V50) Koldioxidutsläpp CO2 g/km (bensindrift): 174 (C30), 177 (S40), 177 (V50) Ang. bränsleförbrukning och koldioxidutsläpp: Mätvärdena avser körning på 100 procent bensin (certifieringsbränsle). Bränsleförbrukningen vid körning på E85 bioetanol är cirka 40 procent högre eftersom energiinnehållet i etanol är lägre än för bensin. 2006-11-08, Informationsavdelningen, Björn Cederström, 031-325 25 21