VOLVO SATSAR GRÖNT I MOTORSPORT

Volvo Personbilar Sverige tar nu sats för att vinna STCC 2007. Och det blir med bioetanol, E85, i tanken. - Det här ligger helt i linje med vår strategi om hemmamarknads-innovation, vilket innebär att vi vill ligga i framkant med nya idéer, såväl affärsmässigt som i det här fallet, i STCC. Det är en möjlighet att vara med och leda utvecklingen mot grönare motorsport, säger Thomas Andersson, VD för Volvo Personbilar Sverige AB. Volvo Personbilar Sverige gör nu en ordenligt satsning för att hamna högst upp på pallen i motorsportens kungaklass, STCC. En av de viktigaste hörnstenarna i den nya laguppställningen är miljöbränslet E85. Inför säsongen 2007 blir STCC det första standardvagnsmästarkap som introducerar detta. Ambitionen är att det skall bli mästerskapets standardbränsle, men under nästa år kommer både bioetanol E85 och bensin att vara tillåtet. För Volvo var valet enkelt. Volvo Personbilar Sverige, genom sitt officiella STCC-team Polestar Racing, är dessutom utvecklingspartner till STCC. - Miljö är ett av Volvos kärnvärden. Att ta rollen som STCCs utvecklingspartner var aldrig en tvekan, utan en självklarhet, säger Alexander Murdzevski Schedvin, Volvo Personbilars motorsportchef. - Volvos motorsporthistoria visar att vi alltid stått i pole position i miljösatsningar. De gånger miljöfrämjande alternativ har funnits att tillgå har vi valt att satsa på dessa. Bland annat var Volvo första märket med katalysator i BTCC (British Touring Car Championship)1994. Året efter blev det krav i mästerskapet. säger Alexander Murdzevski Schedvin. Volvo är med i STCC för tolfte året i rad och satsar inför kommande säsong på en topplacering. - Vi går helt klart in i nästa års mästerskap med ambitionen att slåss om segern. Dessutom fungerar initiativet med bioetanol som en samlande kraft för alla våra partners som bidrar till den totala kundupplevelsen - Volvo, Volvohandeln, Volvofinans, Tanka, Hertz och flera andra av våra närstående partners, säger Thomas Andersson och tillägger: - Vi ser också en potential i att utnyttja satsningen nordiskt. Intresset för Volvos breda miljöutbud, bioetanol i synnerhet, vaknar nu på allt fler marknader. Volvos nya gröna tävlingsbil visas på Bilsportmässan i Älvsjö, 24-26 November, i monter C10:31. För mer information: Kontakta Alexander Murdzevski Schedvin, Volvo Personbilar Sverige AB, tel: 0702-762800