Volvo sköter transporterna vid Prinsessbröllopet

Bröllopet mellan Prinsessan Madeleine och herr Christopher O'Neill firas den 7-8 juni. Kungligheter samt gäster från hela världen kommer till Stockholm för att delta i festligheterna. Bröllopsgästerna kommer att transporteras i 60 vita Volvo S80 och XC60.

I samband med bröllopet mellan Prinsessan Madeleine och herr Christopher O'Neill skjutsas hedersgästerna i vita Volvo S80 och XC60. Volvobilarna utgår från Hovstallet och transporterar kungligheter samt hedersgäster från flygplatser och hotell till luncher, middagar samt till och från själva vigselakten i Slottskyrkan klockan 16.00 på lördag den 8 juni.

Redan i början av året knöts kontakter mellan Hovet och Volvo Cars för att söka en lösning kring gästernas transporter. Resultatet finns nu på plats i Stockholm. Det är 40 exklusivt utrustade Volvo S80 och 20 Volvo XC60. Bilarna är lackade i färgen Ice White, de har ljus ventilerad läderklädsel och bröllopsemblem på båda framskärmarna. Emblemet är framtaget av Hovet och Volvo Cars.

De 60 bilarna är också utrustade med samtliga säkerhetssystem som Volvo erbjuder, bland annat fotgängarskyddet Pedestrian Detection. Rutorna är tonade och laminerade.

-Det är hedrande och roligt att våra bilar är med under Prinsessans Madeleines och herr Christopher O'Neills bröllop. Det är en stor och internationellt viktig händelse för Sverige, säger Lennart Raneklint, Director Cars & Technical Support på Volvo Cars.

De 60 bilarna kommer att köras av Lottakårens bilkårister som fått en utbildning på bilarnas alla system. Efter bröllopet kommer flertalet av dem att säljas vidare på svensk marknad.

Volvo Cars och Hovet har tidigare samarbetat kring kungliga bröllop och dop. Volvo Cars var officiell bil under Kronprinsessan Victorias och Prins Daniels bröllop den 19 juni 2010. Samt vid Prinsessan Estelles dop den 22 maj 2012.

Mediakontakter:
Projektledare PR & PressVolvo Personbilar Sverige AB
Mejl: :annika.bjerstaf@ volvocars.com

• volvo personvagnar
  • volvo
  • volvo personbilar sverige aktiebolag
  • prinsessbröllopet
  • s80