Volvo Car Sverige går mot ett rekordår - Volvo XC60 kliver upp på pallplats

Den svenska bilförsäljningen går mot ett rekordår. Och för september återtar Volvo Car Sverige ledarplatsen med besked. Företaget når en marknadsandel på nära 21 procent och har fyra modeller av de fem som ligger i topp. Ledaren Volvo V70/XC70 ökar 20 procent. Volvo XC60 som kliver upp på en pallplats ökar drygt 40 procent.

Detta står klart när Bil Sweden i dag släppte månadens statistik för nyregistrerade bilar i Sverige.

Bilåret 2015 kommer att gå till historien som ett av de hetaste. För marknadsledaren Volvo Car Sverige är det ett hektiskt år där de svenska kunderna verkligen bevisat vilket bilmärke de anser är nummer 1.

-Det känns fantastiskt att arbeta med ett varumärke och med modeller som verkligen är efterfrågade. Vi ser ökningar i försäljningen på samtliga våra modeller och en stor andel av ökningen står våra XC-bilar för, säger Jessica Span, försäljningsdirektör på Volvo Car Sverige.

Branschorganisationen Bil Swedens statistik för september månads registreringar visar att Volvo V70 och XC70 ligger på förstaplatsen med 2416 registreringar. Det är en ökning med 20 procent jämför med samma månad förra året. På tredjeplatsen ligger Volvo XC60 med 1417 registreringar, vilket innebär drygt 40 procent upp jämfört med september 2014. Fjärdeplatsen innehar Volvo S60 och V60 med 1259 registreringar. Och på femteplatsen ligger Volvo V40 med 946 registreringar. Och som nämnts ligger markandsandeln för september på nära 21 procent.

- Nu ser jag fram emot resten av hösten. Vi har en fortsatt mycket god försäljning och våra fabriker arbetar för högtryck för att leverera alla de bilar vi säljer, säger Jessica Span.

• xc70
  • v70