Prisade grisproducenter

Flera hundra av landets organiserade grisuppfödare har nyligen varit på stämma i Örebro. Förutom stämmoförhandlingar utsågs landets 10 bästa smågris- och slaktgrisproducenter. Det anordnades även intressanta seminarier med fokus på svenska besättningars unika hälsosituation och på den nya yrkesroll många uppfödare står inför.

Föreningen Sveriges Grisföretagare har sammanlagt 19 regionala avdelningar som turas om att arrangera den årliga stämman. I år var det Örebro län som bjöd in till tre intensiva dagar på Örebro slott – inklusive studiebesök till ett par närbelägna gårdar.

– Stämman är ett bra tillfälle för alla i branschen att träffas, det ger goda möjligheter både att nätverka och att ta del av ny kunskap, berättar Ingvar Eriksson från branschföretaget Svenska Pig – med kontor i Vreta Kluster. Vi är förstås nöjda över den positiva uppmärksamheten i samband med tävlingen, fortsätter han.

På stämman utsågs nämligen 2011 års vinnare av bästa smågris- respektive slaktgrisproduktion – en tävling som grundar sig på de produktionsresultat som grisproducenterna registrerat i sina uppföljningsprogram PigWin Sugg respektive PigWin Slakt och som de sedan rapporterar in till Svenska Pigs databas.

– Till exempel kan uppfödaren med hjälp av programmet PigWin Sugg hålla ordning på relevant (besättningsspecifik) statistik kring produktionen. Det kan handla om hur många grisar som föds, foderförbrukning, digivningstider, dödlighetsprocent och så vidare, informerar Ingvar Eriksson. När det gäller PigWin Slakt handlar statistiken till exempel om köttprocent, tillväxt och foderdagar per gris.

Smålandsproducent i topp – igen!
– Även om den årliga Tio-i-topp-listan egentligen är ett sätt att tävla med sig själv så är det naturligtvis sporrande att jämföra sig med andra, menar Ingvar Eriksson. Och utan förstklassig kvalitet när det gäller skötsel, utfodring och stallmiljö så blir det inga kvantitetssiffror som kan ge dig som producent en plats på listan, säger han vidare.

Kalmar är det län som utmärker sig med topplaceringar, år efter år. Ingvar Eriksson får frågan om vilka framgångsfaktorer som gäller:

– Det handlar om fasta rutiner med god struktur, det du ska göra gör du noga och metodiskt, dag efter dag. Det gäller att ha en god övervakning för att se till att alla nyfödda får di, att ingen kläms ihjäl och så vidare. Jag brukar säga att det är de med ett gott djuröga som lyckas bäst, det är de uppfödare som direkt kan känna om något inte stämmer när de kliver in i stallet. Att vara duktig på dokumentation kring produktionen, både när det gäller djur och människor, är också viktigt.

Intressanta seminarier
Ingvar Eriksson rapporterar också att det var god stämning Örebro slott, det beror inte minst på att situationen för producenterna är mycket bättre än förra året. Till exempel har priset per kilo stigit med tre kronor och ligger nu på ca 16-17 kronor. En av orsakerna till detta är att antalet producenter har minskat.

– Det var också flera välbesökta och intressanta seminarier, flera med fokus på den unika hälsostatus i besättningarna som vi har i Sverige – och som vi måste värna om. Annat som väckte deltagarnas intresse var seminariet som handlade om ledarskap och personalansvar. Det hänger ihop med att när producenterna är färre blir besättningarna större vilket innebär att många uppfödare även får ett arbetsgivaransvar, avslutar Ingvar Eriksson.

Guld, silver och brons – smågrisproduktion:
1) Mats Emilsson, Glasholms Grisgård AB, Söderåkra
2) Erland och Ann Jakobsson, Ljungbyholm
3) Charlotte Önnestedt och Per Pålsson, Åby Storgård, Ödeshög

Guld, silver och brons – slaktgrisproduktion:
1) Anders och Lars Johansson, Östra Kråkerums gård, Mönsterås
2) Maria och Jan-Olof Johansson, Johanssons jordbruk, Trehörningssjö