Handelsministern uppmanar de gröna entreprenörerna i Vreta Kluster: – Var inte lagom!

I går, den 13 mars, besökte handelsminister Ewa Björling Vreta Kluster, de gröna näringarnas utvecklingscentrum i Östergötland. Under cirka två timmar fick regionen visa upp sig från sin gröna sida – från matturism till högteknologiska innovationer.

Bland annat presenterades några av regionens senaste innovationer inom de gröna näringarna; den digitala pennan samt ett unikt värmekamerasystem som hjälper mjölkbönder att ha uppsikt över mjölkkornas juverhälsa.

– Vi är glada att vi fick tillfälle att visa upp vårt nya kluster för ministern och de spännande utvecklingsprojekt som pågår där vi kombinerar modernt lantbruk med den senaste tekniken. Det var ett mycket dynamiskt möte och vi fick med oss flera nya tankar och idéer på hur vi kan vidareutveckla våra verksamheter vid klustret, säger Helene Oscarsson, koordinator på Vreta Kluster.

Konkreta råd från ministern

Ellinor Eineren, vd på Agricam, företaget som utvecklat värmekamerasystemet till mjölkbönder, bad om ministerns råd kring export. Ewa Björling var uppenbart imponerad av Agricams smarta lösning och gav några konkreta råd:

– Se till att växa på hemmamarknaden först, för att få referensobjekt. Skaffa gärna en mentor, exempelvis någon från det framgångsrika företaget Väderstad-Verken och framförallt våga gå utanför ramarna – var inte lagom, sa Ewa Björling.

Fostra barnen till företagare

Handelsministern konstaterade också att Sverige är det mest innovativa landet i EU och det mest kreativa landet i världen. Däremot är vi inte de bästa när det gäller att kommersialisera innovationer.

– För att den starka innovationsförmåga och kreativa kraft vi har i Sverige ska komma till nytta behöver vi bli bättre på affärer. Traditionellt har det inte varit fint att driva företag i Sverige, den bilden måste förändras. Vi skulle börja redan i förskolan när barnen leker affär, då ska de leka att de äger och driver affären, säger Ewa.

Vreta Kluster ska skapa gröna affärer

Handelsministern berättade också att regeringen jobbar på att det ska bli enklare för företagare att få koll på de olika stöd som finns att få som nystartad företagare.

– Här har vi på Vreta Kluster en viktig funktion att fylla. Vi samlar kunskap från flera olika håll där bland annat Hushållningssällskapet och SIK är viktiga aktörer när det kommer till rådgivning för nystartade företag. Vreta Kluster ska vara som en hubb för de gröna näringarna och skapa gröna affärer, säger Helene Oscarsson.

• ewa björling