Lyckad hästmässa lockade många

Att intresset för hästar är rekordstort i Östergötland märktes på Mantorptravet i lördags. Då gick årets stora hästfest av stapeln när Östgötamässan häst arrangerades för tredje året i rad. Programmet var fullspäckat med hästaktiviteter från morgon till kväll och trots regn och rusk lockade mässan många besökare.

– När vi drog i gång mässan för två år sedan hade vi som vision att den skulle bli årligt återkommande. Nu, när vi genomfört den för tredje året, börjar vi nå den visionen. Och trots att vi hade vädret emot oss så lockade mässan flera tusen besökare, säger Anita Strömbäck, projektledare för Östgötahästar på Vreta Kluster som är initiativtagare till mässan.

De som var där fick bland annat bevittna när näringslivet travade ifrån politikerna på travbanan. Dessutom delades pris ut till årets hästentreprenör som gick till UF-företaget Pony Exclusive.

Hästnäringen – en bransch på tillväxt
Östergötland är en av landets hästtätaste regioner, här finns omkring 20 000 hästar och hästnäringen omsätter 550 miljoner kronor om man räknar bort spelomsättningen.

– Varje häst skapar arbetstillfällen! Sedan Östgötahästar bildades och branschen har professionaliserats har fler hästentusiaster tagit steget och blivit företagare. Bara här bland utställarna har vi flera nystartade hästföretag, säger Anita Strömbäck.

Två nystartade hästföretag som valt att ställa ut på mässan är Westergrens Horse & Country, som erbjuder ridläger och weekendkurser samt Jennys gård som bland annat har hästverksamhet för vuxna och ungdomar med funktionsnedsättning.

– Här på mässan ser man vilken stor och bred bransch hästnäringen är och vilka möjligheter det skapar. Därför är det bra att det finns en övergripande organisation som Östgötahästar, som samlar branschen, säger Susanne Westergren, på Westergrens Horse & Country.

Årets hästentreprenör i Östergötland
På mässan utsågs också årets hästentreprenör som blev UF-företaget Pony Exclusive. Bakom produkten, anpassade benlindor för ponnyhästar, står Emma Jarl och Alice Sevon, som båda går tredje året på Vreta Gymnasiets hästlinje.

– Emma och Alice har utvecklat en produkt som är sprungen ur ett tydligt behov och problem. De har också gjort en tydlig marknadsanalys och har en väl genomarbetad affärsidé och logotype. Vi i juryn bedömer att Pony Exclusive har marknadspotential, säger Heléne Oscarsson, juryrepresentant och projektledare på Vreta Kluster.

Tvåa i tävlingen ”Årets hästentreprenör” kom UF-företaget Akut tävlingskit som gjort en enkel och praktisk produkt för tävlande ryttare. Bakom idén står Kristin Jansson och Alexandra Hammarsten. De fyra finalisttjejerna är alla övertygade om att de kommer att jobba inom hästnäringen på ett eller annat sätt.

– Det finns jobb i hästbranschen, jag ser ständigt de som söker hästskötare eller ridinstruktörer. Och branschen är ju stor, det finns många företag som har en koppling till hästar, säger Emma Jarl.

Bildtext: Årets hästentreprenör utsågs på mässan. Vinnarna till vänster var UF-företaget Pony Exclusive och andrapristagarna till höger var UF-företaget "Akut Tävlingskit".

Fotograf: Bosse Bäckman

Anita Strömbäck, projektledare Östgötahästar
Vreta Kluster
anita@ostgotahastar.se

www.ostgotahastar.se

Östergötland är en av Sveriges hästtätaste regioner med omkring 20 000 hästar där varje häst bidrar till att skapa arbetstillfällen. Hästnäringen i vår region sysselsätter den redan omkring 1500 människor, och har stor potential att utvecklas ytterligare. Projektet Östgötahästar har som vision att samla branschen för att skapa fler och starkare hästföretag. Östgötahästar startade i januari 2012 då det finansierades av Länsstyrelsen och Regionförbundet Östsam. Projektet var avgränsat till två år och avslutades i december 2013. Tack vare en driftig projektledare och förstående politiker har Östgötahästar kunnat leva vidare med finansiering från Östsam.

• hästnäring
  • hästmässa