PRESSINBJUDAN: Hästen – en del av Östergötlands samhällsutveckling och planering

Onsdag den 18 april samlas ett sextiotal kommunpolitiker, tjänstemän, forskare, myndighets- och näringslivsföreträdare kring hästen och dess roll i Östergötland.

Länets drygt 16 000 hästar skapar sysselsättning och skatteintäkter samt påverkar människors val av boende samtidigt som hästarna bidrar till ett öppet landskap. Trots detta syns inte hästen i den kommunala planeringen. Nu är det dags att göra någonting åt detta menar Östergötlands Hästforum och har därför samlat ett sextiotal beslutsfattare till ett seminarium.

– Trots att hästsektorn skapar stora värden har tillväxtens effekter och möjligheter inte uppmärksammats av samhället i tillräcklig utsträckning, säger Marianne Trygg koordinator för Hästforum i Östergötland.

– Hästar och alla de verksamheter som bedrivs kring intresset och sporten är en viktig del av de gröna näringarna i Östergötland. Jag är övertygad om att hästbranschen, precis som många andra delar av de gröna näringarna, har en stor tillväxtpotential i vår region, säger Helene Oscarsson, koordinator på Vreta Kluster som också kommer att delta vid seminariet.

Var: Scandic Väst, Rydsvägen i Linköping

När: Den 18 april kl. 10.00 – 16.00

Seminariet Hästen – en naturlig del av Östergötlands samhällsutveckling och planering arrangeras av nätverket Hästforum Östergötland i samverkan med Länsstyrelsen Östergötland, Boverket och Hästnäringens Nationella Stiftelse. Frågan i fokus är hästens roll i samhället idag och hur hästnäringen, myndigheter och beslutsfattare kan samverka för att ta tillvara tillväxtens möjligheter, hantera hinder och förebygga problem.

Media hälsas välkomna att delta.

Marianne Trygg, Hästforum Östergötland

marianne.trygg@jakobslund.com

Östergötlands hästforum är ett av flera regionala hästforum runt om i landet som startade under 2010. Hästforumens gemensamma målsättning är att förenkla för regionala och lokala myndigheter att hantera hästrelaterade frågor. Hästforumen verkar som nätverk mellan regionens hästorganisationer genom samverkan och samråd i gemensamma utvecklingsfrågor.

• hästnäring