Satsning på nyföretagande

Nyföretagarprogrammet Business Camp som har genomförts sedan hösten 2014, riktar sig till de som har en affärsidé och vill utveckla den. Eller till de som redan startat företag, som de vill utveckla genom sin egen drivkraft. Inom kort startar den första Business Camp kursen på engelska.

Under åtta tillfällen, om totalt 24 timmar, finns det möjlighet att tillsammans med andra skapa förutsättningar för att lyckas med sitt företagande. Under perioden finns det också tillgång till ytterligare fyra timmars individuell coachning från erfarna experter. Allt detta kommer att ske på engelska, för att få ytterligare affärsidéer att lyfta till nästa nivå.

- Vi vill ta till vara på idéerna i vårt län och ser ett behov av att erbjuda en version av Business Camp på engelska, säger Petra Ärlsjö, Projektledare på Västerås Science Park. Business Camp genomförs i samarbete mellan ALMI Företagspartner Mälardalen, Coompanion, Nyföretagarcentrum och Västerås Science Park.

- Nu satsar vi stort på flerspråkigheten, säger Petra Ärlsjö. Under Rekryteringsmässan i Västerås, hålls det seminarium om hur det är att starta eget företag, på både svenska, engelska och arabiska. I montern kommer vi även ha stöd för ytterligare fem språk, berättar Petra.

Rekryteringsmässan arrangeras i Västerås på Bombardier Arena den 10 mars klockan 12.00-17.00.

Den första engelska kursen kommer att arrangeras i Västerås med start i mitten av april. Den svenska kursen med samma innehåll, startar redan den 15 mars.

- På längre sikt ser vi att detta arbete bidrar till att skapa en attraktiv region och en ökad etablering av nya företag, säger Petra Ärlsjö.

För mer information kontakta: Petra Ärlsjö, Projektledare Västerås Science Park Telefon: 021-490 02 63 | E-post: petra.arlsjo@vasterassciencepark.se

• nyföretagande
  • business camp
  • västerås science park
  • almi
  • nyföretagarcentrum
  • coompanion
  • västmanland
  • västerås
  • rekryteringsmässa
  • engelska
  • arabiska
  • seminarium
  • starta eget kurs

• Västmanland

Västerås Science Park är en företagsstödjande aktör som med basen i Västerås arbetar i hela Västmanlands innovationsstödsystem.

Vi hjälper företag att växa genom att;
Skapa Relationer
Stödja Innovationer
Matcha nya Affärer

Vi vänder oss till idébärare, entreprenörer och företagare med verktyg och erbjudanden som kan hjälpa till att skapa tillväxt. Västerås Science Parks uppgift är att hjälpa företag att växa, genom att fokusera på entreprenörskapet.

Genom att vara en central aktör i Västmanlands innovationssystem bidrar Västerås Science Park till regional näringslivsutveckling samt till tillväxt och ökad attraktionskraft.