Pressmeddelande -

Wacano i samarbete med Hörselskadades riksförbund om utbildningspodd för äldreomsorgen

Många äldre med hörselnedsättning vet inte ens om att de är drabbade. Det kan leda till isolering, depression och även påskynda demenssjukdom. ”Vård- och omsorgspersonal spelar en mycket viktig roll för att dels upptäcka en hörselnedsättning, dels agera på ett sätt som underlättar för den drabbade” säger Maud Holmberg från Hörselskadades Riksförbund.

För att öka kunskapen inom äldreomsorgen har Wacano därför tillsammans med Hörselskadades Riksförbund producerat en podd som ger enkla råd som kan förbättra kommunikationen avsevärt och i förlängningen öka livskvaliteten för den äldre.

Podden ingår som månadspodd i Wacanos nya koncept med att använda poddar för utbildning inom äldreomsorgen. Poddar ger ett lärande i framkant genom enkelhet och lättillgänglighet. Kraft i organisationen får man genom att hela personalen lyssnar på en ny podd med aktuell kunskap varje månad.

För ytterligare information kontakta Anita Nordlund 0708-358502 eller Caroline Waldenström 0708-878297

• vård och omsorg

Wacano är ett informations- och utbildningsföretag inom vård och omsorg. Vi har utvecklat en unik metod att med modern pedagogik använda poddar (ljudfiler) och självtester för kompetensutveckling, introduktioner och vidareutbildning för anställda inom vården. Poddarna nås via dator, telefon eller läsplatta.  Resultatet av utbildningsinsatsen följs enkelt upp efter varje podd genom statistik från genomförande och tester. Vi driver även en informationsportal med poddar, wacano.se