Wacano och Södersjukhuset i samarbete- lanserar patientinformation genom poddar

En patient som har kontakt med sjukvården har ofta många frågor kring vilka behandlingar som kan göras och behovet av information kring tillståndet man söker för är ofta mycket stort. Vissa åtgärder som operationer och andra behandlingar kan även involvera anhöriga som vill ta del av det som läkaren förmedlar. Eftersom de flesta frågeställningar är återkommande, vill Södersjukhuset nu testa att läkaren genom poddar berättar vad som är bra att känna till kring en skada, och vad patienten bör veta inför, under och efter en operation.

-Vi får ofta ungefär samma frågor från patienter, och det här är ett sätt att effektivisera och samtidigt ge bra, relevant information säger överläkarna i ortopedi, Björn Barenius och Kalle Eriksson

Testet med poddar görs i samarbete med informations och utbildningsföretaget Wacano, www.wacano.se  som idag är ledande inom utbildning via poddar för vård-och omsorg.

Efter att ha lyssnat på en podd innan besöket kommer patienten bättre förberedd och får ett mer adekvat samtal med läkaren. Genom podden kan både patienten och anhöriga få en bild av behandlingen och vad det kan innebära.

-Poddar som medium är perfekt eftersom det är lättillgängligt och man kan göra andra saker samtidigt som man lyssnar. Det är en förklaring till att poddar inom många områden blivit så populära. För utbildning och information är det utmärkt genom flexibiliteten, säger Anita Nordlund och Caroline Waldenström, grundare till Wacano. -Vi kommer nu att arbeta vidare med annan patientinformation via poddar som vi ser som en utveckling i att göra patienterna delaktiga i sin vård.

För frågor rörande projektet på Södersjukhuset, kontakta:

Caroline Waldenström, caroline.waldenstrom@wacano.se, tel. 0708 87 82 97

Anita Nordlund, anita.nordlund@wacano.se, tel. 0708 35 85 02

• Vuxenutbildning

• hälsa
  • utbildning
  • vård och omsorg

Wacano är ett informations- och utbildningsföretag inom vård och omsorg. Vi har utvecklat en unik metod att med modern pedagogik använda poddar (ljudfiler) och självtester för kompetensutveckling, introduktioner och vidareutbildning för anställda inom vården. Poddarna nås via dator, telefon eller läsplatta.  Resultatet av utbildningsinsatsen följs enkelt upp efter varje podd genom statistik från genomförande och tester. Vi driver även en informationsportal med poddar, wacano.se

Caroline Waldenström

Presskontakt VD +46(0) 708 87 82 97