Pressmeddelande -

Wacanos innovativa utbildningskoncept med poddar för äldreomsorgen ger attraktiva arbetsplatser. Ny dimension av lärande som skapar värde.

2016 bröt utbildningsföretaget Wacano ny mark genom att utveckla ett koncept där poddar används för den kontinuerliga kompetensutvecklingen inom vård och omsorg. Under året har flera verksamheter använt konceptet och utvärderingarna har varit mycket positiva både från ledning och användare Nu har Wacano utvecklat utbildningssystemet ytterligare och för att bredda användningen söker vi nu 25 arbetsplatser som kostnadsfritt kan vara med i nästa fas.

-Att arbeta med kompetensutveckling inom äldreomsorgen är viktigt men att samla alla medarbetare för gemensamma kurser vid samma tillfälle är svårt, säger Wacanos grundare Anita Nordlund och Caroline Waldenström. För att nå optimal flexibilitet med individuellt lärande, men inte vara bunden vid en skärm, har utbildningspoddarna blivit mycket uppskattade. Våra deltagare har uttryckt det som ”det är spännande och lärorikt”, ”det fastnar annorlunda” och ”jag kan använda det jag lärt mig direkt i arbetet”.

I poddarna har journalister pedagogiska samtal om aktuell kunskap med experter inom vård och omsorg. Poddarna är cirka 30 minuter med teman som vård i livets slutskede, bemötande, mat för äldre, sömn, munhälsa. Som abonnent får man ny podd varje månad. Det är ett lärande i framkant samtidigt som de självtest som följer med varje program underlättar inlärningen.

En god kvalitetssäkring får arbetsledningen genom statistik som visar vilka som lyssnat och gjort självtestet. Konceptet är kraftfullt och värdeskapande genom att all personal från vikarier till fast anställda får tillgång till utbildningarna under samma period. Allt som behövs är en mobil eller dator där Wacano skickar länkar till användaren via sms eller e-post.

Vi är intresserade av kontakt med verksamheter som kostnadsfritt vill delta och använda konceptet med poddutbildningar Skicka ett mail till info@wacano.se och skriv i meddelanderaden ”Testar gärna”. Skriv era adressuppgifter i mailet så kontaktar vi er för mer information.

Välkommen att ringa Wacano för frågor.

Anita Nordlund 0708-358502

Caroline Waldenström 0708-878297

Wacano är ett informations- och utbildningsföretag inom vård och omsorg. Vi har utvecklat en unik metod att med modern pedagogik använda poddar (ljudfiler) och självtester för kompetensutveckling, introduktioner och vidareutbildning för anställda inom vården. Poddarna nås via dator, telefon eller läsplatta.  Resultatet av utbildningsinsatsen följs enkelt upp efter varje podd genom statistik från genomförande och tester. Vi driver även en informationsportal med poddar, wacano.se