Nu har spaden satts i marken för de första 270 hyresrätterna i Kallebäcks Terrasser, Göteborg.

Nu sätts spaden i marken för Kallebäcks Terrasser

Nu har Wallenstam satt spaden i marken för Kallebäcks Terrasser, bolagets hittills största byggprojekt i Göteborgsregionen. På den plats som en gång tillhörde den gamla Arlafabriken växer nu de första kvarteren fram i ett område som kommer att omfatta 1 800 nya hem, över 1 000 kontorsarbetsplatser, skola, förskola, restauranger, caféer och närservice.

Tillsammans med Göteborgs stads stadsbyggnadsdirektör Henrik Kant och fastighetsdirektör Martin Öbo togs idag det första spadtaget för Kallebäcks Terrasser som har fått sitt namn utifrån områdets nivåskillnader och naturliga terrasser.

– Nu är vi äntligen igång med utvecklingen av Kallebäcks Terrasser, ett av Göteborgs större stadsutvecklingsprojekt, där vi ska skapa trivsamma bostäder, mötesplatser, kontor, handel, service och dessutom tillföra unika mobilitetslösningar för våra hyresgäster, säger Hans Wallenstam, vd.

Första kvarteret i Kallebäcks Terrasser omfattar 270 hyresrätter i tre hus som klättrar längs berget. Lägenheterna kommer att vara mellan 1 till 5 rum och kök och beräknas ha en första inflyttning i slutet av 2021. Husen byggs enligt Miljöbyggnad Silver och kommer att ha en färgskala inspirerad av berget och den närliggande skogen.

Som en del i mobilitetssatsningen för området kommer de boende att bland annat att få tillgång till kostnadsfri cykelpool med specialfordon, bilpool via Wallenstam Go, cykelservicerum och ett startpaket som ska uppmuntra till att förflytta sig till fots, på cykel, kollektivt eller med poolbil.

Utöver byggnation av bostäder påbörjas inom kort även utvecklingen av en kontorsbyggnad för cirka 1 000 arbetsplatser i en byggnad som blir som en förlängning av berget.

Kallebäcks Terrassers första etapp är en del av BoStad2021.