Adam Lambert kommer till Idol och släpper svenskt turnédatum

Multiplatinasäljande superstjärnan Adam Lambert kommer till Idol på fredag den 13 november och framför hans senaste singel ”Another Lonely Night”. I veckan stod det även klart att han nästa år ger sig ut på Europaturné och den 23 april intar han Fryshuset i Stockholm.

Flerfaldigt prisbelönta Lambert, som kommer från Kalifornien, deltog år 2009 i American Idol där han med sitt röstomfång och sin unika stil snabbt blev publikfavorit och slutade som nr 2 i tävlingen. Mellan år 2009-2012 släppte han två album som debuterade #1 respektive #3 på Billboard Top 200. Med sin unika röst och blandning av teater- och glamrock har popstjärnan uppträtt för utsålda publikhav världen över, både som soloartist och som stand-in frontman åt den legendariska rockgruppen Queen (år 2011-2014). Lambert medverkade även under 2014 medverkat i fem avsnitt av den populära Amerikanska ungdomsserien Glee.

I juni i år släppte han sitt hett efterlängtade tredje studioalbum The Original High. Albumet är delvis inspelat i Stockholm tillsammans med svenska producenterna Max Martin och Shellback (Katy Perry, Pink, Taylor Swift). The Original High visar upp en ny sida av Lambert och innehåller samarbeten med bland andra Tove Lo och Brian May från Queen. Albumets första singel ”Ghost Town” släpptes i våras och har sålt dubbelplatina i Sverige.

Lyssna på "Another Lonely Night" i Spotify

• adam lambert