​ADL aka Adam Baptiste bjuder på ”Svart kaffe” (Loveworks/Warner Music)

ADL aka Adam Baptiste är en ikon i svenska musikkretsar. I slutet av 80- och början av 90-talet släppte ADL, som pionjär inom svensk hiphop, en hel del sololåtar med Absent Minded projektet men även album och singlar med Timebomb, Breakin’ Bread,Stonefunkers och Stockholms-kollektivet Blacknuss. Tillsammans gjorde de hits som ”Last Night The DeeJay Saved My Life”, ”BootyCologne”och”Dinah”. Han har medverkat på Petters låtar ”Ey Yo” och ”Rostig Kärlek” och även gjort samarbeten med Kaah och Timbuktu för att nämna några.

För första gången någonsin släpper ADL en egenskriven låt på svenska. ”Svart kaffe” är den första i raden av svenska låtar som han har skrivit och igår framträdde ADL på Grammisgalan i Stockholm som sändes på SVT1. Singeln ”Svart Kaffe” är ett smakprov på det ADL vill dela med sina fans och vi kommer garanterat att få höra mer under 2015.

ADL om ”Svart Kaffe”:

- Jag började skriva på ”Svart kaffe” i Los Angeles i höstas tillsammans med Tommy Tysper som har proddat den. Eftersom det var min första låt på svenska så ringde jag min vän poeten Daniel Boyacioglu för att få extra inspiration. Låten handlar om mig själv och de insikter jag fann i en mycket intensiv relation.

Lyssna på ”Svart kaffe” här:

ADL aka Adam Baptiste "Svart Kaffe" ges ut av Loveworks och Warner Music.

Låtskrivare:
Adam Baptiste