Artisten bakom världshiten Riptide - ikväll i Skavlan

I kvällens Skavlan-program framför Australiensiske Vance Joy (James Keogh)  sin jättehit Riptide som under det senaste halvåret toppat listorna världen över. I Sverige är låten certifierad 2xPlatina och har strömmats över 10 miljoner gånger. Totalt har Riptide redan strömmats över 100 miljoner gånger världen över.

Den 15 september släppte Vance Joy sitt debutalbum ”Dream Your Life Away” på Atlantic Records, och singer/songwritern påbörjar inom några dagar sin egen headline-turné i USA där låten redan innan detta klättrat till #52 på Billboard topp 100.

Vance Joy lämnade en karriär som jurist bakom sig för att helhjärtat satsa på musiken. Efter att ha spelat otaliga småscener kunde han snart börja boka sina egna spelningar. Uppmärksamheten i hemlandet gav honom chansen att sätta upp ett eget showcase på SXSW där Atlantic blixtsnabbt signade Vance Joy till en 5-albums deal.

Den Amerikanske sångerskan Taylor Swift gjorde igår en superfin cover på Riptide på BBC 1 Radio som går att se HÄR.

• atlantic records
  • skavlan