CHRISTER GÅR TILLBAKA TILL RÖTTERNA

Med Kramgoa Låtar 2011 återupplivar Christer Sjögren ett av musiksveriges mest pålitliga varumärken. Det är ingen slump: med sitt nya album går han tillbaka till rötterna. Med sin djupa, smeksamma stämma framför han specialskrivet material av både nyare namn som Peter Grundström och beprövade mästare som Lasse Holm, Torgny Söderberg och Dille Diedricson. Dessutom några favoritsånger från förr.

I juli 2004 tog Sveriges populäraste dansband, Vikingarna, farväl av sin publik och en era var till ända. Christer Sjögren hade sedan 1978 frontat ett av Sveriges populäraste dansband, men ville pröva andra musikaliska vägar. Det har blivit rock, andliga sånger, julmusik och gammaldags schlagers. 2008 firade Christer 40 år som artist.

Nu går han tillbaka till rötterna. Det är inte bara titeln som anspelar på Vikingarna, även musikaliskt känner vi igen oss. Är det då något på skivan som låter så 2011 som titeln antyder?

”Jag skulle snarare vilja påstå att det är tidlöst. Vi har valt det material som är bäst, som jag kan stå för och som passar min röst. Det är en skiva som är närmare mitt ursprung än något annat jag gjort i eget namn. Jag var sugen på att sjunga den här typen av material igen och tyckte det var dags.

Christer kommer i sommar att sjunga materialet tillsammans med Erik Lihms orkester på utvalda spelningar. Erik Lihm känner vi igen som Vikingarnas keyboardist. ”Jag kommer att sjunga strax över en timme per kväll. Exklusivt gästspel kallar de det”, skrattar den ödmjuke sångaren.

Hur valdes då det nya materialet ut?

”När det blev känt vilken typ av skiva jag planerade började det ramla in saker från när och fjärran”, ler han. ”Man får lyssna igenom mycket, men det är skoj. Vi är ett gäng som lyssnar och tipsar varandra om guldkornen: producenten Lennart Sjöholm, skivbolaget, Bert Karlsson och några till.”

Men sista ordet har förstås Christer Sjögren själv. Framför allt är han i dag mer kräsen än någonsin när det kommer till texterna.

”Förr i tiden kunde det vara rytmen i musiken som var det viktigaste. Men jag kan inte låtsas vara 25 år gammal, det måste vara ord och erfarenheter som en 60-åring kan stå för.”

Kan vi ana oss till någon framtida klassiker?

”Man vet förstås aldrig vad som slår, men Lasse Holm har, tillsammans med Dille Diedricsson, skrivit en som heter Mötet. Den tycker jag har det där lilla extra”.

LÅTTITLAR ”KRAMGOA LÅTAR 2011”

• Mötet
  • Natten tänder sina ljus
  • Det skrivs så många vackra ord
  • A violin that never has been played
  • Meet Me In Heaven
  • Barndomsåren
  • Tack
  • Livet det har varit gott mot mej
  • Jag vill alltid ha dej som du är
  • Om du var min
  • Blue Bayou
  • Halvvägs till himlen
  • Jag vill andas samma luft som du
  • Ditt hjärtas röst

• albumkonvolut
  • album
  • marknadsföring

Warner Music International, a leading company in national and international repertoire operates through numerous international affiliates and licensees in more than 50 countries.