Christopher Sander släpper musikvideo regisserad av Tuva Novotny

"Du vill ha en enkel sång, en sån du hört förut. Och lärt dig utantill, redan som barn. Hålla verkligheten utanför din kokong". Så sjunger Christopher Sander i sin senaste singel Kokong. Det skulle kunna vara riktat till KGB-mannen Putin och hans längtan tillbaka till Sovjetunionens storhet. Eller till de reaktionärer som går runt på gator och riksdagsgolv i vårt eget land. Tuva Novotny valde dock en annan tolkning med politiska förtecken, i den filmade berättelse som hon spelade in i Köpenhamn i dagarna.

Videon har premiär under fredagen (7/3) och visas bl.a. på Feministiskt Initiativ:s (F!) hemsida och så här säger Christopher Sander själv om det:

"För mig handlar låten om att vi, för att hitta och bevara kärleken, ständigt måste våga lämna det invanda, det inrutade - det som "ska" vara på ett visst sätt, "måste" vara på ett visst sätt, det "normala". Att inte låta sig hämmas eller skrämmas av cynikernas svartmålande av världen och de konservativa krafter som räds det nya. Att istället våga öppna sig för de ögonblick av ljus som varje dag yr omkring oss som fjärilar."

"Jag har länge varit nyfiken på F! och tycker att de står för en demokratisk politik och försöker utveckla en progressiv folkrörelse som jag saknat. När Tuva och jag bestämde vad vi ville ge sången för sorts berättelse blev det naturligt för mig att fråga F! om de ville vara med och sprida budskapet. Till min stora glädje sa de 'Ja!'. Att det sen sammanfaller med internationella kvinnodagen känns extra vackert."

"Kokong" är tagen från kommande albumet Jorden var rund, release 26 mars.

Se videon till Kokong på:

Lyssna på "Kokong":
Spotify: http://spoti.fi/LTRXRX