Claes Lövgrens släpper nytt album!

Nu släpper Claes Lövgrens äntligen nytt album.

Med 25 år i branschen är Claes Lövgren en av Sveriges mest rutinerade dansbandssångare.
Genom åren har han jämförts med storheter som Christer Sjögren, Anders Nordlund i Fernandoz och Jonas Näslund i Cavalkad.
Den 10 mars släpper han nya albumet ”Vi lever nu” (Warner/Mariann) med egna orkestern Claes Lövgrens.

Vi lever nu” är Claes Lövgrens fjärde album sedan starten 1995. ”Vi lever nu” är Claes Lövgrens fjärde album sedan starten 1995. För första gången har bandet ett starkt skivbolagsavtal i ryggen, som omfattar en platta om året i tre år, studiotid och allt tänkbart stöd kring skivsläppen.

- Det är en dröm som går i uppfyllelse, säger Claes, som kämpat i många år för det stora genombrottet.

Nya plattan produceras av dansbandsproducenternas svar på George Martin - den hitkänslige och mycket meriterade Martin Klaman.

Claes Lövgren lovprisar samarbetet:
- Våra tidigare skivor har vi producerat helt själva, och det är väldigt svårt. Det här blir första gången någon annan producerar min röst, och det har funkat jättebra. Martin är en klippa!

Claes Lövgrens hittills starkaste cd är en svängig blandning av klassiska låtar och nyskrivet material av kompositörer som Åsa Karlström, Mats Larsson, Henrik Sethsson och Anders Larsson från Streaplers. De båda förstnämnda har bland annat skrivit duetten ”Om änglarna” som Claes Lövgren sjunger tillsammans med sångerskan Åsa Sjöberg från Norrköping. I maj uppträder de båda tillsammans på tv-profilen Ragnar Dahlbergs café i Linköping.

Schlagervinnaren och Casanovas-sångaren Henrik Sethsson bidrar med två nya låtar på plattan – svängiga ”Emelie” och den lugna balladen ”Jag lovar jag ska dansa med dig”.  Anders Larsson från Streaplers har skrivit bugglåten ”Låt din kärlek växa”.

En Claes Lövgrens-platta utan en Elvis-låt vore inte komplett. Den här gången har orkestern satt tänderna i ”Blue eyes crying in the rain”, som lär ha varit den sista sång rockkungen sjöng några timmar före sin hastiga död den 16 augusti 1977.
- Den svänger nåt alldeles enormt, säger Claes.

Titelspåret ”Vi lever nu” spelades in av Vikingarna på deras avskedsalbum 2004.
- Det är en ganska okänd Vikingarna-låt med en väldigt fin text. Det känns bra att ha fått med en av deras låtar utan att den är sönderspelad. Nu vill vi bli det nya Vikingarna! säger sångaren lite kaxigt.

FAKTA
Claes Lövgrens bildades 1995 och består av Claes Lövgren, Olle Fredriksson, Nicke Fredriksson, Joacim Svensson och Andy Johansson. Bandet har konsekvent spelat traditionell dansmusik för en mogen publik, och fått stor uppskattning för sin hållning. 2010 har bandet 145 inbokade spelningar och har redan börjat fylla spelplanen för 2011. Bland orkesterns omtyckta inspelningar finns Thore Skogmans specialskrivna ”I en klosterträdgård” och en mängd tolkningar av låtar med Elvis Presley och Tom Jones. ”Vi lever nu” är Claes Lövgrens fjärde album.
www.claeslovgrens.com

Självklart finns bandet tillgängliga för intervjuer!

• claes lövgrens
  • dansband

Warner Music International, a leading company in national and international repertoire operates through numerous international affiliates and licensees in more than 50 countries.