Crying Day Care Choir släpper EP'n ”Falling Rising” och singeln ”Spill My Words” idag!

Crying Day Care Choir släpper idag EP'n ”Falling Rising” och singeln "Spill My Words". I början av april kom singeln ”What A Day” som en försmak av den 5-spåriga EP'n. Låtarna är skrivna och komponerade av trion själva. Idag släpps dessutom singeln ”Spill My Words” från EP'n och en musikvideo inspelad i italienska Neapel.

"Efter albumsläppet i höstas kom ett nästan märkligt flöde av inspiration som vi hade turen att fånga upp och göra musik av och strax innan jul hade vi helt plötsligt 12 demos i en mapp på datorn. I samma veva hade vi turen att vinna en inspelningshelg i Cloudshill Studios i Hamburg, så vi åkte dit och fick färdigt 3 låtar. Vi bestämde oss för att det skulle bli en EP och att den skulle få knyta an till albumet eftersom att den liksom var sprungen ur den perioden, så vi valde att använda de två sista livsskedena ifrån Rupi Kaurs diktsamling "The sun and Her Flowers" som titel på EP´n. Här finns låtar till ett ofött barn blandat med låtar till förlorad kärlek. Ibland faller en, oftast reser en sig upp igen", berättar Jack Elz

”Det känns fantastiskt roligt att få dela med oss av ny musik igen och nu efter denna EP:n känns cykeln komplett”, fortsätter Sara Elz

Crying Day Care Choir är en riktig familjeaffär från den skånska myllan, gruppen består av bröderna Jack Elz och Bill Nystedt samt Sara Elz som är gift med Jack. CDCC bildades 2010 och har med sina harmonifyllda melodier och poetiska texter med en ton av amerikansk folkrock träffat rakt i publikens hjärtan. CDCCs låtar har spelats flitigt på Sveriges Radio, mottagit fina recensioner och de har tidigare jämförts med storheter som Fleet Foxes, The Lumineers och Edward Sharpe & The Magnetic Zeros.

Med två tidigare fullängdsalbum (med singlar såsom ”Branches” och ”Sad Season”) samt flera turnéer i ryggen, har de skapat sig ett namn såväl i Sverige som utomlands. Närmare bestämt Italien där de blivit stora genom åren och trion just hemkommen från sin fjärde Italien-turne (!). Tillbaka i Sverige har turnén fortsatt med fyra livespelningar.

Det var under turnén som musikvideon för singeln ”Spill My Words” kom till och även denna släpps idag.
Den 22 maj höll CDCC en exklusiv releasespelning på nyöppnade Blique by Nobis mitt i Stockholm för inbjudna gäster.

EPn ”Falling Rising” ges ut av Warner Music Sweden.

TRACKLIST EP ”Falling Rising”
1. Name
2. Spill My Words
3. What A Day