Dennis Doff släpper singeln "Ejlatch" (feat. Denz) idag

Dennis Doff släpper på fredag singeln “Ejlatch” (feat. Denz) som är skriven av honom tillsammans med Jens Malmlöf från Hoffmaestro. Dennis släppte sin debutsingel ”Gunz och choklad” i höstas som han skrev och producerade med samma gäng som står bakom förra årets stora sommarhit ”Helt Seriöst” med Kaliffa.

”Jag fick beatet skickat till mig och tänkte direkt – vem hade jag velat höra rappa på detta? Då tänkte jag Biggie, rent flowmässigt men sen började jag sjunga på det istället för att rappa. Jag kom till studion och sjöng den för Jens och sen spelade vi in den.” - Dennis Doff.

Lyssna på "Ejlatch" (feat. Denz) här.

För Dennis har musiken ständigt varit närvarande, redan från barnsben då han växte upp med sin mamma som var dansös. De bodde i olika Stockholmsförorter under uppväxten och i ung ålder lärde han känna flera från dagens svenska rap/urban-elit; däribland Sami från Medina, Kaliffa, Nääk och Jens Malmlöf. Turnéer och samarbeten av olika slag med dessa lärde honom mycket om musik generellt. Tid i studion samt hans brinnande intresse för kampsport (i synnerhet boxning och MMA) blev under tonårstiden räddningen då det var ständigt stökigt och bråkigt i de områden han växte upp. Och vid de tillfällen han halkade in i dåliga vanor tvingade hans mamma honom till kyrkan för att komma på andra tankar. Där fick han utrymme att utveckla sin sång.

Doff beskriver sin musik som Afrowave, vilket innebär Afrobeat med mer rap. Han har spenderat mycket tid i London och inspirerats av Grimesoundet som växte fram i London under tidigt 2000-tal. En annan tydlig influens i musiken är rötterna från Gambia, varifrån även artistnamnet är taget (Doff betyder ”från vettet” på Gambias huvudspråk). Hans mål är att göra upplyftande musik som man ska kunna dansa till.

Vid sidan av musiken har Dennis under flera år undervisat ungdomar i förorten inom kampsport och han brinner för att hjälpa unga personer hålla sig från olagliga påtryckningar och fel umgängen. Han har själv varit med om mycket jobbigt och vill med anledning av sina egna dåliga erfarenheter istället inge hopp och peppa ungdomar att komma på rätt spår.

Vid sidan om musiksatsningen och arbetet med ungdomar tävlar Doff även professionellt inom MMA och förbereder sig inför tävlingar i augusti.