DEVO fyller igen tomrummet igen

DEVO, ett av rockhistoriens mest visionära och influentiella band, har blivit inbjudna att framträda live på 2010 års OS i Vancouver 22 februari. Framträdandet kommer att avrunda en segerceremoni och sänds live på NBC Networks. Det är din plikt som invånare på denna jord att slå på TV:n, titta, lyssna och lära.

Detta exklusiva framträdande kommer lagom tills bandet tillkännager att de släpper sitt första studioalbum på nästan 20 år. Med cirka 3 miljarder TV-tittare världen över är detta förmodligen DEVO’s största enskilda framträdande och en av många framtida möjligheter för dem att sprida sin musik, kunskap och budskap till världen. DEVO kommer att framträda med såväl gamla favoriter som blivande favoriter från det kommande albumet.

Tillkännagivandet av DEVO kompletterar de sammanlagt 15 namn som tidigare nämnts i samband med Whistler Victory Ceremonies, bland övriga marks Feist, Usher, Our Lady Peace och The Fray. Varje akt framträder en kväll med start 13 februari till och med 27 februari under olympiaden på Whistler Medals Plaza. För mer information, besök www.vancouver2010.com.

Dessa nyheter följer förra årets tillkännagivande att DEVO har slutit ett unikt, banbrytande, världsomspännande avtal med deras originallabel Warner Bros. Records vilket återigen visar på bandets långtida löfte att förnya sig genom alla aspekter genom sin karriär.

DEVOs eget uttalande kan ses här:

"We are really excited to have the opportunity to let everyone know that De-evolution is real!" - Jerry Casale

DEVO were collectively ready to relax in their matching LAZYBOY loungers, sipping drinks by the 19th hole, but the rate things have been falling apart, and the velocity of de-evolution these days left us with no choice but to get back out there and inform people that now, more than ever before, it is time to disobey the mob and think for ourselves!  To remind people that biology is destiny, and de-evolution is real!  We are back with inspirational tomes of truth and neuro-simpatico sonic nuggets for the entire world, not just our species!
From your inarticulate pal,”

booji boy oxo

Och nu, för det finstilta: DEVO bildades i Akron, OH, 1974 som ett multimediaexperiment och fick uppmärksamhet av storstjärnor som Iggy Pop, David Bowie, Neil Young såväl som en både nyfiken och lojal fanskara vars support ledde till ett skivkontrakt med Warner Bros. Records. Bolaget släppte det Brian Eno-producerade albumet Q: Are We Not Men? A: We Are Devo! 1978 och plötsligt var hela världen, av olika anledningar, både rund och platt. Duty Now for the Future kom 1979. 1980 släppte DEVO det album som förde dem till totalt kommersiellt genombrott, Freedom of Choice, som bland annat innehöll den tidlösa topp 20-hiten Whip It. Rundare och plattare än någonsin kom så New Traditionalists 1981, 1982 följde Oh, No! It’s Devo, och 1984 kom Shout, det sista albumet för Warner Bros. Records. Efter att ha släppt 1988 års Total Devo och Smooth Noodle Maps 1990 på Enigma Records gick bandet i ide.

Nu har originalmedlemmarna Gerald Casale, Bob Casale, Mark Mothersbaugh, och Bob Mothersbaugh tagit sällskap av trummisen Josh Freese (Nine Inch Nails, Weezer, Guns N’ Roses) och jobbar för tillfället på att smida jättelika planer som ska avslöjas för världen vid lämpliga tillfällen och platser. De-evolution 2010 kommer att innehålla nya musikaliska äventyr och inspelningar (med en eklektisk blandning av producenter och medarbetare), internationella festivalspelningar och en ordentlig turné i Nordamerika, Europa, Japan, Australien och Sydamerika. Håll ögonen öppna för mer info på www.clubdevo.com

“We’re excited to add DEVO to the amazing lineup at Whistler Medals Plaza, which features cutting-edge solo artists and bands,” sade Christy Nicolay, vice president of sport production och Victory Ceremonies för Vancouver Organizing Committee for the 2010 Olympic and Paralympic Winter Games (VANOC). “We’re all looking forward to seeing them bring their unique brand of live performance to our outdoor amphitheatre under the stars in celebration of the world’s greatest athletes,” tillade hon. “These nightly Victory Ceremonies are possible thanks to our partners, the Resort Municipality of Whistler and the Government of Canada.”

About VANOC:
VANOC is responsible for the planning, organizing, financing and staging of the XXI Olympic Winter Games and the X Paralympic Winter Games in 2010. The 2010 Olympic Winter Games will be staged in Vancouver and Whistler from February 12 to 28, 2010. Vancouver and Whistler will host the Paralympic Winter Games from March 12 to 21, 2010. Visit www.vancouver2010.com.

• devo
  • os
  • vinterolympiad
  • rock

Warner Music International, a leading company in national and international repertoire operates through numerous international affiliates and licensees in more than 50 countries.