Dotter tillbaka med ny singel "Evolution"

Dotter är ett artistnamn att lägga på minnet. Dotter är en musikalisk begåvad artist och låtskrivare som skriver alla sina låtar helt själv men är även låtskrivare till andra artister. Musiken andas modern pop med attityd med ett organiskt sound som flörtar med 60 och 70-tals estetik. Hon har en stor röst med karaktär.

Dotter heter egentligen Johanna Maria Jansson och är uppvuxen i Arvika, hon förälskade sig i sina föräldrars skivsamling som innehöll allt från Led Zeppelin till Enya och började skriva egen musik i tidig ålder. Efter en hel del inspelningar hemma med samarbete med producenter över nätet, bestämde hon sig för att flytta till Stockholm 2008, inte bara för att studera musik på sångutbildning på Kulturama, utan för de möjligheter som finns för en låtskrivare och artist i en större stad.

”Jag träffade en producent som ville spela in en demo med mig och vi fann varandra direkt, minns hon. Och sedan dess har jag stannat kvar i hans studio"

Producenten som Dotter träffade heter Dino Medanhodzic och tillsammans i studion skapar de en kreativ miljö, något som resulterat i första singeln "My Flower". De andra släppta låtarna "Dive" och "Creatures of the Sun" är också producerade av Medanhodzic och skrivna av Dotter och Jade Ell.

Dotter har de senaste åren fokuserat på att utvecklas som liveartist men även skrivit ny musik, mestadels till sig själv men även till andra artister. Hon har samarbetat med Londonbaserade producenten Michael Angelo, som även arbetar med Sam Smith and Lady Leshurr för att nämna några.

Nya singeln "Evolution" handlar om viljan att göra förändringar i sitt liv och att utvecklas i samband med det på ett personligt plan. En resa som Dotter själv nyligen gjort.

- En positiv syn på livet och framtiden kan leda oss hur långt som helst som människor. Det är inte fysiska rikedomar som gör oss lyckliga utan vår resa mot vårt mål och insikten i att vi redan har det mest värdefulla man kan ha, ett liv!, beskriver Dotter.

Lyssna på "Evolution"

"Evolution" släpps den 10 februari via Warner Music, text och musik Dotter, Dino Medanhodzic och Thomas Gson.