Följ med Titiyo till 13 Gården

Titiyo är tillbaka för att släppa ett nytt album, sitt första helt på svenska. Den 16 oktober släpps "13 Gården".

Skivan, som döpts efter den gård som Titiyo växt upp på i Solna, tillåter nedstamp i en stundande karriär, mammas liv, utekvällar i Stockholm, tonår i Solna, för att sedan ta oss tillbaka till dagens datum. Med politiska och strukturella, likväl som emotionella och individuella reflektioner över vår samtid susar vi fram genom ett liv på utsidan som beskrivs från insidan.

Titiyo lyckas med det nästintill omöjliga i att bada i en ljudbild och sång som andas samtid men samtidigt sjunga om dagar av ett liv som framförallt utgörs av ett då.
En lojal och ytterst eftertraktad skara har varit med och tagit fram albumet. Till sin hjälp har Titiyo denna gång haft artister, producenter och låtskrivare som: Jonathan Johansson, David Lindvall, Dante Kinnunnen och Martin Sakarias. Samarbetet har varit nära och viktigt för hela gänget som successivt jobbat fram skivan tillsammans. Fler samarbetsparter som kan skymtas är till exempel: Linnea Henriksson, Moto Boy, Ludwig Bell, Martin Renk, Vaz och Adjan XX.

På nya albumet ”13 Gården” befinner sig Titiyo Yambalu Felicia JahI på väg och det blir tydligt att denna, en av Sveriges mest dyrkade drottningar, kommer att ha många mil kvar att färdas med oss, både musikaliskt och privat.

Om skivan säger Titiyo så här:

”Jag är riktigt stolt över den här ... Detta är en skiva med sakliga texter som har något att berätta. Musikaliskt balanseras den fint mellan 80/90 tal och trots att det är en popskiva så kan man skymta trip-­‐hoppen i bakgrunden vilket känns nära...mig"

Titiyo gör sitt första liveframträdande efter albumreleasen den 4 november på Grolsch Studios, Slakthuset i Stockholm.

Grolsch Studios är ett musikprojekt där en etablerad artist får möjlighet att presentera en protegé under en exklusiv livespelning där de båda står på scen. Just denna kväll väljer Titiyo att presentera duon Panes som består av ingen mindre än systerdottern Tyson McVey samt Shaun Savage.

grolschstudios.se

• titiyo