Freddie Wadlings sista inspelningar

"Freddie Wadling Live 2016"  är en fullmatad och värdig summering av Freddie Wadling som vokalist, liveartist och uttolkare.

Här finns det sista gig Freddie och hans band gjorde, inspelat på Slagthuset i Malmö 8 april förra året. En fullödig konsert som visar flera sidor av Freddie, från det då nysläppta materialet från Efter regnet till ”I'm Deranged” av David Bowie, vars musik hade betytt så mycket för honom.

Producenten och cellisten Sebastian Öberg minns deras sista spelning som ”jävligt bra”.

– Ingen i bandet, inte ens jag, visste att konserten spelades in på 24 kanaler. Jag hade bett om en enkel inspelning på en telefon, för att kunna komma ihåg arrangemangen under det kommande turnéuppehållet, det är allt.

Han hade t o m hållit det sistnämnda hemligt för de andra i bandet.

– Om man vet om att det är inspelning tänker man ofta en extra gång och det riskerar att bli ett stelt framförande. Vi gjorde konserten i nuet.

Inspelningen är förstås mixad, men bortsett från en cabasa, som inte blev inspelad på plats, förekommer varken pålägg eller autotuner.

Öberg är övertygad om att Freddie hade godkänt detta för utgivning.

– Han var nöjd med spelningen och vi har tagit bort de låtar han ville stryka inför kommande konserter.

På denna dubbel-CD finns också de låtar Freddie skulle ha framfört i Så mycket bättre om han hade fått leva. Innan sin bortgång hann han dock göra insjungningar av de låtar han valt utifrån de andra medverkandes repertoarer. – Först hade jag en sittning med Freddie, för att hitta stuket på varje låt. Sedan sågs vi igen med grundarrangemangen och då såg jag till att rigga med riktiga mickar och göra sju-åtta tagningar av varje låt.

Det var mer än tillräckligt för att få ihop vad som behövdes.

– Freddies första sångpålägg var bäst. Han tänkte inte för mycket, känslan var där och han hade inte hunnit bli uttråkad. För då kunde det bli opera eller hårdrock!

Inspelningarna kompletterades därefter till fullödiga produktioner av Sebastian Öberg.

Som bonus får vi också ett ”Regntunga skyar” och ”Sexton ton”, vilka spelades in för det sista studioalbumet, men inte inkluderades då.

– Det var inte att de inte var tillräckligt bra, snarare att vi inte ville få slagsida åt gamla schlagers, utan betona Stina Nordenstams inblandning. Dessutom ville vi inte göra ett alltför långt album.

På CD-versionen, som är en dubbel, finns allt ovanstående, medan vinylutgåvan enbart rymmer livekonserten.

Det är lätt att få en klichéartad bild av Freddie Wadling. Han hade det otroligt tufft. Mitt i all högtidlighet som vi alla gör oss skyldiga till, är det skönt att påminna sig om att han inte var dummare än att han utnyttjade folks medömkan när han såg möjligheten till gratis bira. Busglimten var alltid där.

Framför allt var han en fantastisk vokalist in i det sista, vilket dessa färska inspelningar visar.

– Han var väldigt på G mot slutet av sitt liv. Uppsjungen och inspirerad. Och jag tror det hörs på dessa inspelningar, sammanfattar Sebastian Öberg.

Medverkande på livealbumet:

Sebastian Öberg – cello

Amanda Werne – gitarr, sång

Erik Berntsson – trummor

Johannes Mattsson – bas

Björn Almgren – barytonsax, xaphoon, klaviatur

Lyssna på "Freddie Waling Live 2016" HÄR.