Georg Wadenius/Arild Andersen/Jan Lundgren. Jul på norska!

Nu kommer "Jul på norska", uppföljaren till det enormt hyllade julalbumet ”Jul på Svenska”. Liksom senast kan vi njuta av den minst sagt välrenommerade trion Jojje Wadenius, Arild Andersen och Jan Lundgren.

Den här gången har de lyft fram 12 av de mest finaste norska julsångerna genom tiderna, många av dem klassiker, men också några mer oupptäckta pärlor. En underbart rogivande och stämningsfull julskiva att njuta av när man vill varva ner från den hektiska julhysterin.

Vi var nöjda med hur "Jul på Svenska" blev och fick en tanke om att göra en uppföljare med en blandning av kända och okända norska julsånger, berättar den legendariske gitarristen Georg "Jojje" Wadenius, som numera bor i Norge

– Fortfarande har idén varit att detta är fina låtar, som får ett annat djup när de framställs instrumentalt.

Wadenius är mycket stolt över konstellationen, vars musikalitet och anslag kompletterar varandra.

– Arild Andersen är inget mindre än en legend i jazzens värld - en av de mest framträdande profilerna i europeisk jazz. Jan Lundgren är en unik pianist som verkar lite i Jan Johanssons anda. Han har en otroligt djup och avancerad kunskap om sitt instrument, samtidigt som hans spel alltid är lekfullt.

Wadenius eget CV rymmer det mesta, från Made In Sweden och Blood Sweat & Tears, till Simon & Garfunkel, Steely Dan, Saturday Night Live-bandet och ett antal rosade album i eget namn. Wadenius är även kapellmästare för The Polar Music Prize Band.

Med denna julskiva får musikerna chans att visa hur genuin musikalitet och lyhördhet kan locka fram nya, njutbara sidor hos ett tidlöst material.

Här kan ni se en video till ”I denne søte juletid” med bilder från inspelningen:

Albumet släpps fysiskt den 27 november

• nytt
  • musik
  • album

Warner Music International, a leading company in national and international repertoire operates through numerous international affiliates and licensees in more than 50 countries. With its broad roster of new stars and legendary artists, Warner Music Group is home to a collection of the best-known record labels in the music industry including Asylum, Atlantic, Bad Boy, Cordless, East West, Elektra, Lava, Maverick, Nonesuch, Reprise, Rhino, Roadrunner, Rykodisc, Sire, Warner Bros. and Word. Warner Music Group also includes Warner/Chappell Music, one of the world's leading music publishers.

The Warner Music Mixtape