Hyllade bandet Winhill/Losehill är tillbaka och släpper idag ”Working On The Side"

Winhill/Losehill hyllades unisont för debutalbumet "Swing of sorrow" (2012), en dubbelskiva med hela 19 spår. DN:s Niklas Wahllöf gav albumet 5/5 och skrev bland annat ”Det är fruktansvärt bra. En fantastisk debut.” Kristin Lundell gav albumet 5/6 i SvD och skrev bland annat. ”Swing of Sorrow är en sällsynt vacker skildring av det som är starkast av allt men samtidigt så skört att det på en sekund kan vara försvunnet.”.

Tidigare i våras släppte Winhill/Losehill låten ”Aifos”, som SVT PSL premiärspelade och stämplade ”Bäst Just Nu”. ”Aifos kändes som en brygga från förra skivan, en given fortsättning”, säger Jonas Svennem, sångare och låtskrivare.

Sedan "Swing of Sorrow" släpptes har bandet bland annat samarbetat med Göteborgs Symfoniorkester och Norrlandsoperans Symfoniorkester, något som haft stor inverkan på de klanger och sound som hörs i de nya låtarna. "Vi har verkligen kunnat ta musiken och arrangemangen till nya höjder", säger Henrik Nybom, trummis och arrangör i bandet.

Med det nya albumet fortsätter bandet att förmedla angelägna berättelser: ”Förra skivan var ett personligt, på sätt och vis slutet rum som vi bjöd in lyssnarna till. Nu har vi öppnat fönstren och skapat korsdrag”, säger bandets textförfattare Carl Åkerlund.

Idag släpper Winhill/Losehill singeln ”Working on the side”, från sitt kommande, andra album: ”Vi ville berätta en historia om vad en människa på flykt måste gå igenom. Bara i år har 3000 människor på flykt drunknat i Medelhavet, det är en katastrof som vi verkligen kände att vi ville vittna om med den här låten.”

Alla låtar på albumet är inspelade och mixade i Decibel Studios i Stockholm av Måns Lundberg (bror till Jonas Svennem), som bl. a. även mixat Veronica Maggios album ”Handen i fickan fast jag bryr mig”, samt mixat och delvis producerat Håkan Hellströms album ”Det kommer aldrig va över för mig”.

Winhill/Losehill är:
Jonas Svennem (sång, klaviatur)
Henrik Nybom (trummor)
Carl Åkerlund (textförfattare)
Petrus Sjövik (bas)
Sofia Högstadius (violin)
Kalle Lundin (klaviatur, gitarr)

Kontaktperson:
Ebba Lindqvist