LITTLE DRAGON ÄR TILLBAKA MED NYTT ALBUM

Knappt 3 år efter releasen av det kritikerrosade albumet “Ritual Union” är Little Dragon tillbaka med sitt fjärde studioalbum. Det futuristiskt klingande “Nabuma Rubberband” släpps via bandets nya label Because Music (Justice, Major Lazer m fl) den 12 maj 2014. Första singeln Klapp Klapp från albumet finns redan nu tillgänglig på samtliga plattformar.

Sångerskan Yukimi berättar att bandet hittat den musikaliska inspirationen till “Nabuma Rubberband” delvis från Prince tidiga verk, från klubbkulturen samt från Janet Jacksons tidiga slow jams. "When you put some of Janet's really slow stuff on you feel like you're floating,” förklarar Yukimi. “That feeling really influenced me and maybe that's why there are quite a lot of slow jams on the record. In the past we've been a bit self-conscious about making slow jams after ‘Twice’. Then we wanted to make dance music which we did with Machine Dreams and then Ritual Union still had a dance vibe, but with this album it wasn't about that. The intention was about whatever we felt strongly about.”

Musikvideon till Klapp Klapp är ett samarbete mellan London-baserade mode och kulturmagasinet Dazed Digital och Little Dragon. Klapp Klapp är den första i ett tvådelat samarbete med creative director Nabil (Frank Ocean, James Blake, Kanye West). Del ett är regisserad av Taylor Cohen och föreställer en gåtfull ung zombieflicka i ett postapokalyptiskt landskap i början av sitt liv och sin död. Del två kommer att följa senare i år och är regisserad av Nabil. Titta på den slående videon här nedan.

Little Dragon är ett unikt band som inte begränsas av specifika genres. Musiken som Yukimi Nagano, Erik Boden, Fred Wallin och Håkan Wirenstrand gör är ständigt utvecklande och består av en blandning av R&B, electro, pop och dans, förankrat med Yukimis unika sångröst. Under loppet av tre hyllade album har Little Dragon etablerat sig som ett band i ständig utveckling, fullkomligt orädda för att tänja på sina gränser vilket lett till en rad samarbeten med artister som Gorillaz och SBTRKT.

Den senaste månaden har bandet spelat för utsålda hus i en rad europeiska städer som avslutas i Paris under morgondagen. Bl a sålde Little Dragons konsert på The London Village Undergound för drygt en vecka sedan slut på under fem minuter. Igår kunde svenska fans ta del av en helt fantastisk spelning i Stockholm på Debaser Medis (Ballroom) .

Little Dragon blev precis bekräftade för årets SXSW samt blev idag även klara för sommarens upplaga av Way Out West.

• little dragon
  • nytt