​Lyssna på ”Grått” av Simon Damoah

Idag släpper Göteborgsartisten Simon Damoah sin debutsingel ”Grått” . Låten handlar om känslan av utanförskap, att bära på något som tynger ner en och gör att allt känns mindre levande – mer grått.

- Låten skapades ur textraden "Hur ska nån kunna se mig?", berättar Simon. Det blev temat för hela låten. ”Grått” beskriver hur jag själv kan känna ibland, förr kände jag mig som i början av låten, nu mer som i slutet.

Simon är uppvuxen på Göteborgs livescener med den svenska soulen som förebild. Hans morfar har alltid varit en viktig del i hans liv och ägde en gammal nylonsträngad Levin, en gitarr Simon ofta fick låna och sedan ärvde när han var fjorton. Simon övade på sitt rum i tysthet och började senare spela i band, först som gitarrist och sedan som sångare. Han började skriva eget material, producerade och försörjde sig som musiker under flera år. När Simon bytte språk från engelska till svenska lossnade det, han skrev tio låtar på ett halvår. Resultatet av hans musikaliska resa är debutsingeln ”Grått”.

- Det har varit en slingrig väg, säger Simon. Musiken har alltid funnits där men jag har aldrig riktigt vågat göra något av det. Jag har varit rädd för att misslyckas. Och rädd för att lyckas. De senaste åren har jag börjat lyssna mer, känt efter, och känner mig nu bombsäker. Det är det här jag är bra på och det är det här jag vill göra.

Lyssna på ”Grått” här.

Se videon här.