MACKLEMORE & RYAN LEWIS SLÄPPER NYA SINGELN “DOWNTOWN” MED TILLHÖRANDE MUSIKVIDEO

Macklemore & Ryan Lewis släpper idag den sprillans nya singeln “Downtown” med tillhörande musikvideo. De har arbetat med singeln i över ett och ett halvt år, och musikaliskt är det det mest ambitiösa projektet de tagit sig an hittills. Resultatet är ett samarbete med hiphoppionjärerna Grandmaster Caz, Kool Moe Dee Melle Mel och Eric Nally. Historiskt sett är det första gången någonsin som dessa hiphoplegender dyker upp på samma låt.

“Downtown” började få liv under Macklemore & Ryan Lewis senaste världsturné och fortsatte att ta form i deras studio i Seattle. Ryan berättar: "Not only was hip hop incredible in the late 70's/early 80's, but rock and roll was incredible, too. Phenomenal things were happening on completely polar ends of the spectrum. The challenge was how to make them fit together."

Musikvideon till låten är regisserad av Macklemore och Ryan Lewis, tillsammans med den långtida medarbetaren Jason Koenig. Den är filmad i Ryan’s hemstad Spokane i Washington där de under inspelning stängde av centrala delar av staden för att göra plats åt street dancing, moped racing, kompletta parader etc. Videon är koreograferad av Massive Monkees och Macklemore är stylad av designern Logan Neitzel.

“Downtown” är den första officiella singeln från Macklemore & Ryan Lewis som följer upp deras multi Grammy Award vinnande och platinasäljande debutalbum The Heist som släpptes 2013

För ett par veckor sedan släppte de även låten “Growing Up (Sloane’s Song)” feat. Ed Sheeran som är dedikerad till Macklemore’s förstfödda dotter Sloane Ava Simone Haggerty som föddes i maj tidigare i år.

Lyssna på "Downtown" i Spotify

• downtown