Magnus Carlson och Micke Nordgren är Tandem Sky

Tandem Sky är Magnus Carlson från bl a Weeping Willows och Mikael Nordgren aka house DJ Tiger Stripes. Båda har långa och kredibla musikkarriärer bakom sig, och Magnus blir ofta omtalad som vår tids svenska crooner, samtidigt som Mikael är en etablerad stjärna på den internationella housescenen, flitigt anlitad för remixer och samarbeten. I fredags gästade de Nyhetsmorgon i TV4 och nästa vecka, 8 april, är det dags för debutalbumet att släppas på vinyl samt digitalt.

Tandem Sky är Magnus och Mikaels gemensamma hommage till den brittiska musikscen som fostrade dem båda. Båda har lyssnat sönder sina LP-skivor med t ex Jesus & Mary Chain och Spacemen 3, och referenserna hörs tydligt i både Mikaels produktion och Magnus distinkta röst. Detta är första egna materialet på sex år för Magnus, som står bakom samtliga texter på albumet, förutom bandets kanske otippade cover på detroittechnoklassikern Down. Resultatet: ett klassiskt popalbum, luftigt och lätt, med mjuka melodier och organisk ljudbild.

Mikael säger att Idén till Tandem Sky kom när jag var på en månad lång turné i USA och Australien. Jag köpte en bok om inspelningen av My Bloody Valentines album "Loveless", ett album jag lyssnade sönder när det kom ut i början av nittiotalet. Magnus var den första sångaren jag direkt kände att jag ville samarbeta med i projektet.

Magnus: Jag har länge velat göra ett helt album byggt på beats, och när det klickade direkt med Micke fanns det äntligen en anledning att göra det. Jag har inte släppt nytt, eget material sedan 2007, och det här är några av de bästa texterna jag någonsin skrivit. Jag är verkligen otroligt stolt över det här albumet.

8 april släpps så albumet Tandem Sky, där Rob Carmichael från SEEN Studios tagits in för att designa konvolutet. Robs design känns igen från artister som Animal Collective och LCD Soundsystem, och vävs snyggt samman med Magnus och Mikaels nutida referenser från bl a MGMT och Caribou.

Leaving With Me - live på Nyhetsmorgon TV4
Never Letting Go - live på Nyhetsmorgon TV4
Victoria - live på Nyhetsmorgon TV4

Magnus och Mikael finns tillgängliga för intervjuer, kontakta Jenny om du vill prata med dem.