Magnus Carlson och Mikael Nordgren är Tandem Sky

Vad händer när en av Sveriges större undergroundproducenter slår sig samman med en av Sveriges mest kritikerrosade sångare?

Från att ha sjungit duett med bland annat Freddie Wadling och Petter till att ha erövrat varenda kritikerhjärta med jazzprojektet Magnus Carlson & the Moon Ray Quintet, har Weeping Willows frontfigur Magnus Carlson cementerat in sin självklara plats i musiksverige och blivit en utav Sveriges mest kritikerhyllade sångare.

Mikael Nordgren, aka Tiger Stripes, har gått en helt annorlunda väg. Som undergroundproducent, remixare och DJ har Mikael byggt upp en grundmurad internationell karriär, och har spelat inför publikskaror upp till 10 000. Denna futuriska tech-house har getts ut på de tyngsta lablarna som Get Physical, Toolroom och My Favourite Robot, och han har samarbetat med storheter som Kerri Chandler och Jerome Sydenham.

Så togs då Magnus in för att sjunga på en låt Micke skrivit, och helvete så bra det blev.

Micke berättar om idén till Tandem Sky:
Jag köpte en bok om inspelningen av My Bloody Valentines "Loveless" album, ett album jag lyssnade sönder när det kom ut i början av nittiotalet. Jag bestämde mig för att ta min kunskap från housemusiken och själv göra ett popalbum inspirerat av detta. När jag kom hem började jag skriva låtarna men saknade en sångare till musiken och nån att skriva text tillsammans med. Magnus var den första jag tänkte på. Han är en av de få svenska sångare jag alltid gillat och håller definitivt internationell klass. Och när han sjungit in första låten visste jag att jag ville spela in ett helt album.

Magnus säger:
Jag har länge viljat göra ett helt album byggt på beats, och när det klickade direkt med Micke fanns det äntligen en anledning att göra det. Jag har inte släppt nytt, eget material sedan 2007, och det här är några av de bästa texterna jag någonsin skrivit. Jag är verkligen otroligt stolt över det här albumet.

Tandem Sky är den självklara produkten från två musiker som på var sitt håll hela tiden strävat att förnya sina talanger, att testa sina gränser. För första gången kombineras deras förmågor att binda ihop sina rötter och inspirationskällor med en obändig vilja att förnya och utveckla. Hårt svängande beats med Mikaels typiskt melodiösa, skira anslag ackompanjerar Magnus karaktäristiska röst – möt Tandem Sky.

• musik

Warner Music International, a leading company in national and international repertoire operates through numerous international affiliates and licensees in more than 50 countries. With its broad roster of new stars and legendary artists, Warner Music Group is home to a collection of the best-known record labels in the music industry including Asylum, Atlantic, Bad Boy, Cordless, East West, Elektra, Lava, Maverick, Nonesuch, Reprise, Rhino, Roadrunner, Rykodisc, Sire, Warner Bros. and Word. Warner Music Group also includes Warner/Chappell Music, one of the world's leading music publishers.