Nadya släpper video i egen regi till ”Refugee”

Nadya släppte i september sin hyllade debutsingel ”Refugee”, en låt som handlar om rasism och fördomar. Nu är videon till debutsingeln klar.

Nadyas ursprung förde henne till Iran för att spela in videon till sin debutsingel "Refugee", - en video hon själv har filmat och regisserat. Nadya skildrar ett land med hårda gränser, men som hon själv passerar tack vare sitt dubbla medborgarskap. Videon speglar en evig flykt och känslan av att inte höra hemma någonstans.

"Videon skildrar en värld, ett land där jag sägs höra hemma men aldrig har bott" – Nadya

Nadya, som är iranier, föddes i Jönköping efter att hennes familj flydde till Sverige under 80-talet. Hon startade sitt första punkband när hon var 12 år och öppnade för The Sounds den sommaren. Hon har även frontat i elektro/hiphop-gruppen Compadre, som bland annat gjorde en hyllad spelning på Roskilde förra sommaren.

Läs även Nadyas intervju i Dagens Nyheter om videon.

• refugee
  • nadya