NENEH CHERRY – BLANK PROJECT

Nyheten om att Neneh Cherry släpper sitt första soloalbum på 16 år – ett samarbete med RocketNumberNine, producerat av Four Tet, med gästuppträdande från Robyn – spred sig snabbt bland musikhjärtan världen över för några veckor sedan. Nu delar Neneh flera detaljer om den kommande utgivelsen.
Albumet som innehåller 10 spår blev inspelat och mixat inom loppet av fem dagar och har fått namnet ”Blank Project”. I Norden släpps skivan via Smalltown Supersound och Warner Music, releasedatumet i Sverige är planerat till 24 februari. Albumet följer upp ”The Cherry Thing”, ett samarbete mellan frijazzkollektivet The Thing, som innehöll nya versioner av låtar av bland andra The Stooges, MF Doom, Ornette Coleman med flera.

Hennes energi, karisma och uppförande har inte förändrats nämnvärt sedan Rip Rig + Panic-dagarna, men musikaliskt är ”Blank Project” något annat än det Cherry tidigare gjort. Det som märks tydligast vid en första lyssning är albumets knapphet; trummor och några få synthar är det enda som akompanjerar Nenehs poetiska, lättpratande, någon gång skrikande, själfyllda och råa vokal. Den minimalistiska ljudbilden ger också rum för sporadiskt dundrande och dånande instrumentering. Med element av beat poetry, avancerad elektronika och vackra melodier är detta ett album som gör en väldigt enkel idé till något stort och originellt. Och trots den personliga tragedin som Neneh arbetade sig igenom då hon skrev detta material är albumet långt ifrån introvert.

Som många vet är historien om Nenehs tidiga år äventyrlig. Hennes första år spenderades halva tiden i en lägenhet i New York och halva tiden i södra Sverige tillsammans med sin mamma och styvpappa, den legendariske jazzmusikern Don Cherry. Som barn blev hon upplyft i Miles Davids knä och Allen Ginsberg spenderade mycket tid i deras hem, när hon blev äldre besökte hon gärna Arthur Russell, Talking Heads och The Modern Lovers som alla bodde i samma lägenhetskomplex som hennes familj i Long Island, New York. Som tonåring flyttade hon hemifrån och begav sig till London där hon spenderade de kommande 20 åren i centrum av den brittiska subkulturens utveckling. Då England blev centrum för postpunkens artistiska och politiska motståndsrörelse var hon med och formade den anarkistiska, multi-etniska och multi-genrade gruppen Rip, Rig + Panic. Hon var också en av de första som presenterade hip hop-kulturen för den brittiska publiken genom ”Buffalo Stance” och albumet ”Raw Like Sushi”.  Även om delar av det hon har gjort stundtals har nått ut brett musikaliskt har Neneh alltid representerat en motkultur.

Genom post-punkens tillslutning till multietniska band och oppositionen mot staten, till UK rap’ens protest mot popens konventioner, trip hop’ens tillknytning till de politiska elementen i ravekulturen och genom albumet ”Man” som släpptes 1996, genom vilket Neneh introducerade det Sengalienska språket till en mainstreampublik för första gången via låten ”7 Seconds” med Youssou N´Dour, och nu – med ”Blank Project”, forstätter Neneh att göra sig bemärkt på tidspunkter i musikhistorien där det är möjlighet att ändra och utfodra uppfattningen om populärkultur.
Och även om denna utgivelse är bred rent musikaliskt är det denna gång varken musiken eller samhället som utmanas, det är Neneh själv.

Lyssna på titelspåret ”Blank Project här”: https://soundcloud.com/neneh-cherry/blank-project

Tracklisting:

01. Across The Water
02. Blank Project
03. Naked
04. Spit Three Times
05. Weightless
06. Cynical
07. 422
08. Out Of The Black (featuring Robyn)
09. Dossier
10. Everything

• neneh cherry
  • cherry
  • singel
  • albumkonvolut
  • robyn
  • blank project
  • album
  • nytt
  • studio

Warner Music International, a leading company in national and international repertoire operates through numerous international affiliates and licensees in more than 50 countries. With its broad roster of new stars and legendary artists, Warner Music Group is home to a collection of the best-known record labels in the music industry including Asylum, Atlantic, Bad Boy, Cordless, East West, Elektra, Lava, Maverick, Nonesuch, Reprise, Rhino, Roadrunner, Rykodisc, Sire, Warner Bros. and Word. Warner Music Group also includes Warner/Chappell Music, one of the world's leading music publishers.

The Warner Music Mixtape