NYA SVENSKA INDIEROCKBANDET PIXIE CARNATION SLÄPPER DEBUTALBUM THE NEW WORLD RECORD

Den 6 Maj släpper Pixie Carnation sitt debutalbum THE NEW WORLD RECORD. I samband med releasen är bandet inbokade för sin första officiella sverigespelning på Scandic Malmen i Stockholm.

Pixie Carnation bildades i Malmö av barndomsvännerna Tobias Hellkvist och Ola Pålsson. Deras debutalbum är resultatet av två års låtskrivande, bandrekrytering, turnerande och hårt arbete i studion tillsammans med Kalle Gustafsson Jerneholm från The Soundtrack Of Our Lives. The New World Record innehåller en samling låtar som styrker bandets utveckling och strävan mot toppen. Frågar man killarna själva vad som personifierar Pixie Carnations musik skulle svaret bli att allt kretsar kring öppna ackord, stråkarrangemang och klassiska rockinfluenser. The New World Record ger sannerligen känslan av en grupp som lyckas hitta ett fulländat och originellt sound på samma gång, där gränserna mellan folk och indie-rock suddats ut. En fantastisk start för Pixie Carnation som man bör hålla öron och ögon på framöver.

I början på mars släppte Pixie Carnation sin första singel Keep It Coming från det kommande albumet. Singeln, som redan imponerat med nästan 90 000 views på Youtube, finns att ladda ner gratis på bandets hemsida. Keep It Coming var dessutom Expressens mest sedda videoklipp under releaseveckan. Se den mörka och något kontroversiella musikvideon här.

Den 22 april släpper Pixie Carnation ytterligare ett smakprov från det kommande albumet i singeln Young and Free. Låten, som kommer vara den första officiella singeln från albumet, blev förra veckan utnämnd till Single Of The Week av BBC Radio Ulster och kommer följas upp med en intervju och live session hos Dermot O'Leary på BBC Radio2 den 20 april. Se videon här.

WEBSITE                 FACEBOOK                 TWITTER

• pixie carnation
  • the new world record
  • album
  • singel
  • keep it coming
  • young and free
  • the soundtrack of our lives
  • nytt
  • indierock
  • svenskt

Warner Music International, a leading company in national and international repertoire operates through numerous international affiliates and licensees in more than 50 countries. With its broad roster of new stars and legendary artists, Warner Music Group is home to a collection of the best-known record labels in the music industry including Asylum, Atlantic, Bad Boy, Cordless, East West, Elektra, Lava, Maverick, Nonesuch, Reprise, Rhino, Roadrunner, Rykodisc, Sire, Warner Bros. and Word. Warner Music Group also includes Warner/Chappell Music, one of the world's leading music publishers.