Pernilla Andersson går direkt in på Topplistans 2:a plats med nya albumet ”Det är en spricka i allt det är så ljuset kommer in Vol. 1”

"Det är en omtumlande och otrolig glädje att efter 13 år och 8 album för första gången gå in som 2:a på topplistan. Blev tårögd och längtar efter att komma ut på turnén och spela för den publik som hjälpt mej hit.".

Officiellt tog Pernilla Andersson en paus våren/sommaren 2012. Efter mer än 100 liveframträdanden efter hennes medverkan med ”Desperados” i Melodifestivalen 2011 behövde batterier laddas.  Men i själva verket har sångerskan, låtskriverskan och producenten från Kristianstad, Stockholm och Runmarö som vanligt varit i högsta grad aktiv i sin hemmastudio i skärgården. Resultatet är nu det första av två album med den gemensamma titeln “Det är en spricka i allt, det är så ljuset kommer in Vol. 1” som i veckan går direkt in på Svenska Topplistans 2:a plats.

Nu laddar Pernilla om och den 9.e november ger sig Pernilla ut på turné med start på Södra teatern i Stockholm. Men sig på turnén följer hennes Sidekick sedan 18 år gitarristen Fredrik Rönnqvist och basisten Dan Berglund,

“Tryggheten i att vila på dem och lita helt på dem efter långt turnerande tillsammans har gjort att jag utvecklats enormt som sångerska och gjort saker jag inte vågat tidigare...”

Turné!

9 nov Stockholm, Södra Teatern Premiär!

10 nov Göteborg, Stadsteatern

21 nov Nyköping, Culturum

22 nov Nässjö, Kulturhuset Pigalle

23 nov Marstrand – Marstrand Havshotell

24 nov Växjö – Växjö Teatern

25 nov Linköping, Konsert & Kongress

29 nov Ystad, Ystad Teater

30 nov Kalmar – Kalmar salen

1 dec Kristianstad, Konserthuset

2 dec Lund, Stadsteatern

År 1999 döpte Pernilla Andersson sitt debutalbum till ”My Journey”. Föga anade hon nog den gången vilken sorts resa hon skulle ge sig ut på.

Grattis Pernilla till 2.a plats på Topplistan!

Fler pressbilder finns på www.image.net

För mer information, pressackreditering till turné och intervju förfrågningar kontakta:

Helene Wigren

PR & Beyond

Helene.wigren@prbeyond.se

• konsert
  • album

Warner Music International, a leading company in national and international repertoire operates through numerous international affiliates and licensees in more than 50 countries. With its broad roster of new stars and legendary artists, Warner Music Group is home to a collection of the best-known record labels in the music industry including Asylum, Atlantic, Bad Boy, Cordless, East West, Elektra, Lava, Maverick, Nonesuch, Reprise, Rhino, Roadrunner, Rykodisc, Sire, Warner Bros. and Word. Warner Music Group also includes Warner/Chappell Music, one of the world's leading music publishers.