Plan B släpper nya singeln "In The Name Of Man"

Den brittiska bohemen Ben Drew, eller Plan B som han är mer känd som, premierade igår sin nya singel ”In The Name Of Man” på Mistajam’s Show. Singeln är från hans kommande fjärde studioalbum och är det första som den talangfulla artisten/skådespelaren/regissören släpper på fem års tid.

Tillsammans med den nya musikvideon som kommer ut nästa vecka släpper Plan B även en ”Making Of”-video där han förklarar sina inspirationer och vad som motiverade honom till skapandet. Musikvideon visar upp dockor som spelar ut olika gripande berättelser, till exempel människor som sparkas ut från sina hem.

Videon är ett samarbete mellan Plan B själv och Flabbergast Theatre, ett litet företag som han först stötte på under deras framträdande i Angel, London. Deras sätt att jobba med dockor handlar mycket om de små rörelserna för att visa stora känslor och får dem att kännas väldigt levande. Detta inspirerade Plan B då deras dynamik och sättet att berätta en historia funkade perfekt till hans hjärtskärande singel.

Detta är hur Plan B själv beskriver videon:

“The only power we have as artists is to create a catalyst that sparks a conversation on a wider scale, and I know the media already do that, but they so often do it in a way that caters to the political views of an intended audience. Whereas art comments on these issues from a more sincere point of view, with its only agenda being to make you feel some emotion from the information it's conveying to you. In essence, connect with your heart, not just your head. The more music, film and literature there is out there that appeals to better nature of our humanity, and makes us think about our actions, the better informed we'll be when we find ourselves in situations where we have a moral choice to make, and hopefully, help us make the right one.”

Plan B kommer att framträda för första gången på 5 år under Radio 1’s Big Weekend i Hull, England den 27 maj där han kommer headline'a ”Where It Begins”-scenen.

Ben Drew är verkligen en unik figur i musikvärlden då hans mångsidiga kreativitet är oändlig. Det råa och heta debutalbumet Who Needs Actions When You Got Words öppnade helt nya dörrar för hip hop-världen i Storbritannien när den släpptes 2006. Ett högljutt, praktfullt och vulgärt rop av ilska och stolthet som fyllde gatorna i östra London. Men en del utav honom höll fortfarande fast vid soulmusiken han hört som barn, som man kan höra i Plan Bs andra album The Defamation Of Strickland Banks där han gifter samman de båda stilarna perfekt. Albumet har samlat på sig en 4x platina certifiering och blev ett #1 album som sålt över 1,4 miljoner exemplar i Storbritannien. Utöver det har han vunnit både en BRIT award och tre Ivor Novellos för albumet. 2012 släppte han sitt tredje album, och gjorde sin regisserande debut, iLLManors heter det visuella albumet som sammanväver hans rap med gripande historier om socio-politiska problem. Även denna gång nominerades han till sin femte BRIT Award och hamnade igen #1 på den brittiska album topplistan.

Lyssna på "In The Name Of Manhär