Pugh släpper bok om sitt liv och åker på turne.

PUGH ROGEFELDT släpper bok om sitt liv och åker på Turne.

Pugh Rogefeldt var först ut i årets upplaga av TV 4:s Så mycket bättre. Miss Li:s version av ”Här kommer natten” lockade inte bara Pugh själv till tårar – gensvaret var massivt även från TV-publiken.

6 februari nästa år är det dags för Pugh att inleda en konsertturné, den mest omfattande och komprimerade på många år.

Premiär på Culturum i Nyköping. 24 konserter görs, och resan avslutas i påskhelgen på Pughs hemmaplan sen många år, Visby.

Pugh Rogefeldt har nyligen släppt en dubbel-CD, en samling med 37 låtar från 1969 och framåt. Och snart kommer boken “73 – Från Stora gatan 51 till Hog Farm”, som släpps i början av 2013.  Numret syftar på årtalet 1973, det år när Pugh gick från att vara den kultartist han blivit när han uppfann rock på svenska på albumet “Ja dä ä dä” till att bli bred svensk popartist.

KORT OM PUGH ROGEFELDT

År 1969 fördes en ung Torbjörn ”Pugh” Rogefeldt samman med de meriterade musikerna George ”Jojje” Wadenius och Jan ”Loffe” Carlsson. Under några få dagar i skivbolaget Metronomes studio skapade trion och producenten Anders Burman Rogefeldts debutalbum ”Ja dä ä dä”.

Med utgivningen förändrades svensk rockmusik i grunden. ”Ja dä ä dä” visade att det gick utmärkt att skriva rocklyrik på svenska. Men också att det fungerade att kollidera angloamerikansk popkultur med ytterst svensk dito utan att tappa i trovärdighet.

Ett par generationer av blågul rockmusik har sina rötter i det Pugh åren 1969 till 1974 gjorde på album som ”Ja dä ä dä”, ”Pugish”, ”Hollywood”, ”Pugh On The Rocks” och inte minst ”Bolla och rulla”.

En ung Ulf Lundell tog texthjälp från Pugh. John Holm och Ola Magnell sökte sig till samma skivbolag som han fanns på. Han skrev texter till Monica Zetterlund. Abba dyrkade honom. Eldkvarn influerades så markant att de 20 år senare bjöd in Pugh till ”Circus Broadway”. Thåström älskade som ung Pugh så innerligt att han 1999 gästade Pughs album ”Maraton” för ett taxikvitto som enda arvode.

Senare har Pugh regelbundet nått den stora publiken med låtar som ”Stockholm”, ”Två lika med ett”, ”Nattmara”, ”Gammeldags tro”, ”Bröllopsklockor”, ”Aftonfalken” liksom en serie hits med Grymlings.

På turné kommer Pugh och hans två vapendragare på scen under halvannan timme framföra låtar från hela den långa karriären.

Pugh Rogefeldt på scen är:
Pugh Rogefeldt                   - sång, gitarr, munspel

21 mar          Södertälje, Estrad

22 mar          Uppsala, Uppsala konsert & congress

30 mar          Visby, Wisby strand & congress

För pressinfo och intervjuförfrågningar:

Helene Wigren PR & Beyond
helene.wigren@prbeyond.se