​Roxette ställer in sina sommarspelningar

Den 3 juni skulle Roxette ha börjat avslutningen av sin globala RoXXXette 30th Anniversary Tour som inleddes 2014. På inrådan av Marie Fredrikssons läkare ställs nu samtliga spelningar in och därmed är Roxettes turnérande över. Deras sista konsert blev i Kapstadens Grand Arena den 8 februari tidigare i år.

Marie Fredriksson: ”Det har varit 30 fantastiska år! Jag känner bara lycka och glädje när jag ser tillbaka på alla spelningar runtom i världen under denna långa tid. Jag är särskilt stolt och tacksam över att ha kommit tillbaka efter min sjukdom 2009 och spelat oss ytterligare några varv runt jorden! Nu är turnerandet över för min del och jag tackar vår fantastiska publik som varit med på hela resan. Jag ser fram emot releasen av ”Good Karma” som kommer i juni - jag tycker det är ett av våra bästa album någonsin!”

Per Gessle: ”Vem hade trott att detta lilla hobbyband från Halmstad skulle stå på stora internationella scener i 30 år! Det har varit en makalös tid som varat i princip hela vårt vuxna liv. Tack alla musiker och medarbetare längs vägen, tack alla underbara fans, alla ni som lyssnat och spejat, uppmuntrat, väntat, rest, sjungit med och skrattat och gråtit. Utan er hade inget (och jag menar INGET!) fungerat. Och ett speciellt kärleksfullt tack till den majestätiska Marie, rösternas Amazon, Gudinnan på scenen, den innerliga tolkaren av mina ödmjuka ord och toner, för det fantastiska äventyret som tog oss ända upp till bergets topp. Herre Gud, vilken fantastisk utsikt vi haft! Nu är Roxettes turnéliv över. Visst var det kul?”

Marie Fredriksson och Per Gessle bildade Roxette 1986 och debuterade med singeln ”Neverending Love”. Deras internationella genombrott kom med ”The Look” i april 1989 och genom åren har de turnerat världen runt flera gånger. Fansen har funnits runt jordens alla hörn, lika entusiastisk, omättlig och trogen från Vancouver till Vladivostok, från Birmingham till Buenos Aires, från Sydney till Stuttgart. Totalt 557spelningar blev det framför en hängiven publik på miljoner och åter miljoner människor. Med 75 miljonersålda album, 51släppta singlar, fyra amerikanskaBillboard-ettor och oräkneliga topplaceringar på världens hitlistor är Roxette ett av världens mest framgångsrika band någonsin.

Den 8 april släpptes Roxettes senaste singel ”It Just Happens” och den 3 juni kommer deras tionde studioalbum ”Good Karma”.

Köpta biljetter återlöses på lokalt inköpsställe.

Live Nation Sverige: Kristofer.akesson@livenation.se
Dimberg Management: Marie@dimberg.com