​Simon Damoah debuterar

Warner Music har signat Göteborgsartisten Simon Damoah och den 11 november släpps debutsingeln ”Grått”.

Simon släppte förra veckan en cover av Ana Diaz's ”Fyll upp mitt glas nu” på Facebook, som på bara några dagar har setts av över 14 000 personer.

Simon är uppvuxen på Göteborgs livescener med soulen som förebild. Sin första gitarr, en gammal nylonsträngad Levin, fick han ärva av sin morfar när han var fjorton. Simon började öva i tysthet på sitt rum. Drömmen var att bli lika bra som idolerna: John Mayer, Eric Clapton och Jimi Hendrix. Han började senare spela i band, först som gitarrist och sedan som sångare. Under gymnasie- och universitetstiden upptäckte han neo-soul (Musiq Soulchild, Raphaeel Saadiq, D’Angelo m.fl) och började producera och skriva eget material på engelska i sin hemmastudio. Det var dock när han bytte språk till svenska som det lossnade, han skrev tio låtar på ett halvår. En av dessa är debutsingeln ”Grått”.

"Jag gillar det simpla i en snubbe som spelar gitarr och sjunger fint. Jag gillar tunga beats och stora trummor. Jag gillar visor och fina ord över mullriga instrument. Jag gillar bluesgitarrer och hip-hop. Jag gillar smöriga soul-ballader. Jag vill få till låtar som tränger in till kärnan. Svårt. Men när och om man lyckas blir det fett. Och fint. Det är dit jag vill.” - Simon Damoah

Se smakprov till videon av ”Grått”:

Se Simons cover av Ana Diaz's ”Fyll upp mitt glas nu”:

Simons debutsingel ”Grått” släpps den 11 november.

• simon damoah